NULL Skriv ut sidan - SV: Geting

Anbytarforum

Titel: SV: Geting
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-06-18, 08:21
Hejsan!

Tack Johannes för uppskattande ord!

Ursäkta Per för att jag inte har svarat förrän nu! Jag undvek din fråga lite av den enkla anledningen att jag inte hade funderat över vilket släktförhållande det kan ha funnits mellan Erik och Anders. Jag tyckte bara att det är troligt (och roligt  ;D ) att de var släkt med varandra.

Vad spännande med de detaljerade uppgifterna om stockholms-snickaren Jon Jonsson Geting (f 12/3 1671), som du Johannes skrev om igår! Han hade (ungefär) samma patronymikon som (tab 19) Lars Joensson Gedingh (född före 1660), som jag tror var släkt med (tab 18) Urban Geding (född före 1673). Jons mamma hade patronymikonet Torsdotter. Möjligen är det bara ett sammanträffande, men den där Christina Brun, som hade koppling till både Lars Joensson Gedingh och till Urban Geding (se också mitt inlägg här den 2023-05-05 där jag skriver om hennes kopplingar till valloner - och jag har hittills trott att hon själv hade vallonskt ursprung, men jag kanske är ute och cyklar) blev en gång registrerad med patronymikonet "ungefär" Torsdotter eller Torste(n)sdotter. Det rör sig om en dopnotis i Maria Magdalena församling i Stockhkolm den 17/4 1682 (CIa:3, sida 209). Christina Brun bör ha varit född före 1662.

Länk till dopnotisen 1682 för bedöming av Christinas efternamn (Toorrs(t)esdotter???): https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055196_00111#?c=&m=&s=&cv=110&xywh=3221%2C3333%2C3304%2C1562

Vänliga hälsningar,
Jan

PS: Det skulle vara jätteroligt om någon hade mer information om snickare mäster Jon Jonsson Geting i Stockholm. I vilken församling bodde han? Vad hette hans eventuella hustru?