NULL Skriv ut sidan - SV: Dorotea Persdotter f. 1683

Anbytarforum

Titel: SV: Dorotea Persdotter f. 1683
Skrivet av: Tobias Lindberg skrivet 2023-06-16, 11:11
Tack för informationen Helene! Jag ska försöka hitta och ta del av de texter och källor du hänvisade till. Mycket intressant!  :)

Jag har ju tagit vanligt autosomalt DNA-test tidigare, men det säger mest om mer närtida släktskap (upp till sju generationer kanske), medan det testet jag nämnde här ovanför är ett YDNA-test och det ärvs ju bara från fader till son, så därmed så ska ju inte Elisabeth Mattsdotters släktskap med Brattsbackafinnarna påverka i just det avseendet.

Så om Isak Johansson Holm är Isak Isakssons far (vilket han ju troligtvis är då han själv verkar ha erkänt det och då Dorotea Persdotter döpte sin son som hon gjorde) och om Isak Johansson Holm har finskt påbrå, så kanske det kan synas i mitt YDNA-test!? Vi får se.

Carolin Lundgren skrev ju en bit högre upp här i tråden att hennes son också var i rakt nedstigande led på fädernelinjen och att han hade gjort ett YDNA-test som visade på YDNA som är vanligt i Finland, men hon nämnde aldrig vilken haplogrupp han hade, vilket ju hade varit intressant att veta.

Jag är inte heller säker på vad Y Full-test på FamilyTreeDNA innebar då när Carolin Lundgrens son gjorde testet. Idag är ju Y Full det som heter Big Y-700 och innehåller mycket mer detaljerad information än vad de tidigare YDNA-testerna gjorde.