NULL Skriv ut sidan - SV: Oelreich, von

Anbytarforum

Titel: SV: Oelreich, von
Skrivet av: Magnus Lindskog skrivet 2023-06-13, 10:17

"Stormächtigste p.
Allernådigste Konung och Herre

In för hennes Kongel. Mayttz, så som och sedrmehra, för Eders Kongl: Mayttz nåde thron, månde Jag fuller, uthi diupaste Underdånighet, 3:ne Suppliquer att nederleggia, mig fördrysta. Aff högste nöden trängder, allerunderdånigst förestellandes, dett min sahl. Fader, /.../ Superintendent uthi Hertogdömmet och Staden Brehmen, Och det Jag sielf, i från Åhret 1696 in till Stadens och Festningens Wismars, af Fienderne Occuperade och raserande, under dhe då warande HH: Gouverneurers Gyllenstierns, Livens Wellings Ridderhielms Fersens och Taubens Regimente varit Auditeur och 7 Åhr Öfwer Auditeur functionen förrättat. Men sedan Jag aff Hans Högst sahl Kongl Maytt: Glorwürdigste Åminnelse hytt i landet, jämte Andre, allernådigst blef inkallader, och Jag interims wyses aff Rijksrådet och Feldmarskallen Hwyd Hennes Maytt Min allernådigste Drottnings Tysk Lyffregement till Foots, under H: Baronen och Öfwerstens Devittz Commendo satt belfwit, till dess Hans Kongl. Maytt mig sielf allernådigst att employera behagade, sigh händat, att, effter hans högst sahl Kongl: Mayttz dödelige Frånfälle regementet blef reducerat; dhe gemena under det Bergske regiment understuckne Jag blefwit för affskedat. Anhållandes såwäll hoos Henns Kongl. Maytt som hoos Eders Kongl Maytt i allerdiupaste Underdånigheet.det tächtes Eders Kongl Maytt, allernådigst min sahl. Faders och mina egna trogne Långe tiänster så mycket mehra i aller nådigste Consideration att taga, och mig uthi mit Ålder att conservera, som Jag uthom mina studier intet hafwer hwar med Jagh mig och dhe mina conservera kan, uthan nödwändig, uthom Eders Kongl. Mayttz allernådigste Assistence och employ, nödgas, oachtat mina långe trogne tienster, med dhe mina att crepera. Men såsom Jagh med ingen allernådigste resolution är blefwen benådader: ty nödgas Jag än yttermehro mig med detta, in för Eders Kongl. Mayttz högst Milde Nåde Thron, att nederkasta, i all diupaste veneration Eders Kongl Maytt bönfallandes, det täcktesEders Kongl. Maytt, aff Kongl. Nåde och Medynkande emot alla gambla och trogna Rykzens tiänare, i anseende till Min sahl Faders och mina trogne Tienster mig att conservera och antingen med Öfwer Auditeurs functionen uthi Pommern, hwydh dhe dyt transporterade troupper eller medh Öfwer Inspecteurstiensten öfwer Wismerske och Ükermündiske Tull Contoir, benåda. Eller om dhesse charger redan Androm skulle wara Confererade, mig med Öfwer Auditeurs character och intill Eders Kongl. Maytt mig allernådigst employera kunde, som een swensk inföd, med een pension effter den characteren som Jag betient och förrättat allernådigst, benåda. Förblyfwandes
Eders Kongl. Maytz
Allerunderdånigste Tiänare
och Undersåte
Christian Albert Oelreich

Suppl: Helsingborg d: 20 Decembr
1720./."

Källa: Riksarkivets ämnessamlingar. Militaria 1:V:6:5:M:1261 Bild 110 (AID: v1010027.b110, NAD: SE/RA/754)