NULL Skriv ut sidan - SV: Boivie / Bevi

Anbytarforum

Titel: SV: Boivie / Bevi
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 2023-06-10, 19:46
Hej Jan!

Det är riktigt, att bokhållaren heter Johan Martinel. Hans hustru nämns här med sin makes släktnamn, men hon heter egentligen Anna (Annica) Catharina Lindman. Du hittar dem i NV del II Tabell 7 sid 96. Bokhållaren är son till Colas Martinelle i Tabell 5 på samma sida. Där framgår också, att bokhållaren har en syster Margareta, som är gift med hammarsmeden Philip Bevi 28/10 1707 i Österlövsta. Denne återfinns i NV del I Tabell 30 sid 52. Notera en rättelse här. Första raden skall lyda "Philip Baevi, son till Charles (tab 39), är döpt 12/12 1680 och blir hammarsmed vid Leufsta bruk ...".

Det finns här en koppling mellan släkterna Bevi och Martinel. Tyvärr hittar jag ingen känd Maria Bevi i kretsen runt dessa Bevi, som skulle kunna vara gift med skräddarmästaren Boman.  Har du någon vigsel- eller åldersuppgift på Boman eller hans hustru? Det skulle underlätta sökandet, om man fick en ungefärlig ålder på dem.

Nästa gång du besöker huvudstaden, Jan, kan du väl ta kontakt med mig på kjelltan43@gmail.com och komma hem till mig. Jag har ännu ett mindre antal ex kvar av NV del II, som du tydligen saknar. Om inte annat är du välkommen på en pratstund och en kopp kaffe. Men hör av dig några dagar i förväg. Sommartid är hustrun och jag på landet emellanåt.