NULL Skriv ut sidan - SV: Skarpenfelt (Skarp von Felt)

Anbytarforum

Titel: SV: Skarpenfelt (Skarp von Felt)
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2023-05-31, 23:19
Detta var en intressant uppgift, och det stämmer bra med att Gustaf Skarp von Felt sägs uppehålla sig i Köpenhamn i augusti 1770. Han tycks ha rest över till Danmark med vederbörligt tillstånd innan skandalen briserade, för i Malmö kämnärsrätts dombok 1770 16/8 – 13/9 kan man läsa att Gustaf utreddes för häleri (han försökte tydligen sälja stulet tyg och en vävstol som också bedömdes vara stulen) men eftersom han inte inställde sig vid kämnärsrätten efterlystes han 1770 17/9 av landshövding Cronman i Malmö (Magnus Lindskog citerar efterlysningen här ovan 2017-10-15).
 
Ett år senare är Gustaf tillbaka i Sverige, då han i augusti 1771 kontaktar Lunds domkapitel i samband med att han vill uppnå adlig skattefrihet åt sig själv genom att bekräfta att farfadern verkligen tillhörde en introducerad svensk adelsätt. Ärendet remitterades till ridderskapet och adelns riksdagsutskott, där jag ännu inte lyckats ta reda på hur det gick – men man kan konstatera att Gustafs yngre syster Anna Greta Skarp von Felt från och med 1772 års mantalslängd för slottsstaten i Landskrona i varje fall antecknas vara ”frij efter Adelige Privilegierne”.
 
Hösten 1773 befinner sig Gustaf Skarp von Felt i Stockholm där en efterlysning i Dagligt Allehanda 1773 30/10 säger att han var notarie. Han tycks ha tjänstgjort som notarie vid Nummerlotteriet, och som sådan blev han inblandad i den stora bedrägeriskandalen 1775 där han på grund av ett oriktigt vittnesmål dömdes till ett mindre straff samma år (Björkman, Axel, Bellmansforskning, Stockholm 1892, sid. 130).
 
Hur det gick för Gustaf Skarp von Felt efter avtjänat straff 1775 har jag ännu inte lyckats ta reda på, för inte heller jag lyckas hitta honom i svenska handlingar eller dokument efter detta år – så det är ju inte helt omöjligt att han ännu en gång reste över till Danmark?