NULL Skriv ut sidan - Förlovningsannonser i fler än 15 dagstidningar 1896 men inget giftermål?

Anbytarforum

Titel: Förlovningsannonser i fler än 15 dagstidningar 1896 men inget giftermål?
Skrivet av: Carl-Henrik Svensson skrivet 2023-05-26, 15:57
Jag undrar över skäl till att inget bröllop blev av mellan mina tidigare okända föräldrar till min farmor.

Hennes mor Ingrid kom från en välbärgad familj och fadern var en jur.kand. och hofrättsnotarie.
Ingrid blev gravid ca 5 månader efter förlovningen som alltså annonserades i fler än 15 dagstidningar över landet. När barnet föddes (troligen i lönndom) placerades det direkt som fosterbarn i en familj i Skellefteå. Jag kan inte heller se att Ingrid och hennes fästman någonsin bott ihop under tiden efter förlovningen eller att modern bodde på annan plats än hos föräldrarna.

Lite märkligt att förlovningen inte ledde till bröllop kan jag tycka. Kanske ansågs Ingrid fästman inte kunna försörja en familj och barn, men Ingrid var myndig när hon förlovade sig och efter alla annonsering så bör något ha stört planerna allvarligt.

3 år senare blir Ingrid gravid igen men avlider tragiskt då hon försöker fördriva fostret med fosfor. Om det är samma far vet jag inte, men då skulle de ha varit förlovade i 3 år utan att gifta sig och det verkar mindre troligt. Däremot så vet jag att hennes tidigare fästman fortfarande var vid livet men levde under relativt knappa förhållanden, trots att han var hofrättsnotarie vid Göta Hovrätt.

Vilka orsaker ser ni som troliga till att inget bröllop blev av?