NULL Skriv ut sidan - SV: Douhan

Anbytarforum

Titel: SV: Douhan
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-05-24, 11:33
Hej och tack för svaret Kjell!

Kan det möjligen ha varit (tab 11) Jacob Duhans dotter Margareta (gm Anders Matsson med lysning 1724), som senare var gm besökare Anders Fröberg i Jakob och Johannes församling i Stockholm? Jag har sett i NV del 1 att det (tyvärr för mig) fanns många Margareta Duhan som åldersmässigt skulle kunna ha varit gm Anders Fröberg.

Den 20/5 1730 döptes i Jakob och Johannes församling besökare Anders Fröberg och hustru Greta Duhans barn Andreas (CIa:13, se bifogad bild). Ett av dopvittnena var jungfru Märta Tillman. Kan Jacobs dotter Margareta (eller någon annan "känd" Margareta Duhan) ha haft någon relation till släkten Tillman?

Tyvärr har jag inte hittat, i register till Norrmalms mtl:er 1730, var Anders Fröberg och Greta Duhan bodde (om de nu bodde på Norrmalm). Istället har jag sett att gardeskarl Erik Fröberg och hans hustru Juliana Olofsdotter Norberg bodde i kvarteret Sankt Johannes mindre, som ligger vid dagens David Bagares gata. På andra sidan den gatan ligger kvarteret Väderkvarnen och där bodde, 1730, Diedrich Kirckhoff. Johan Le Brun, son till Pierre le Broun (tab 11, sida 109 i NV del 1), var gm Anna Kirckhoff vars troliga pappa, Hans Matsson Kirckhoff (fc 1686 i "Kopparberget"), var korpral och sedan rustmästare vid Hälsinge regemente, ca 1712-1714 (jämför Jacob Duhan tabell 11), men vid överstelöjtnantens kompani (inte livkompaniet som Jacob Duhan).

Med ett flertal "om" och lite långsökta kopplingar skulle uppgiften om vem Greta Duhans pappa kunna vara en indikation om att Diedrich Kirckhoff var en släkting till Anna Kirckhoff, gm (tab 11) Pierre le Brouns son Johan. Jag håller på att titta på släkten Kirckhoff och kommer snart (hoppas jag) att lägga upp mer detaljerad information om den under diskussionsämnet Kirckhoff här på Anbytarforum.

Vänliga hälsningar,
Jan