NULL Skriv ut sidan - SV: Alsing

Anbytarforum

Titel: SV: Alsing
Skrivet av: Svante Nyström skrivet 2023-05-24, 09:42
Tack LarsOlof,

Nu hittade jag BOU. Vet inte vad jag gjorde för fel tidigare. Mycket intressant läsning.

Jag tittade också på Pehr Sahlgrens epitafium och där nämns inte något om vare sig Christina Ungewitter eller en dotter Margareta. Jag tolkar texten så här:

”Här under hvilar then salige herren her Pehr Sahlgren fordum vaac samme pastor i Mickelby giäll etc. som afled i herranom Ao 1714 i sit ålders 57 och prädikoembelis 32 åhr med sin kiära maaka Margaretha Vincentdoter döder Ao 1704. Ther the begge it nöjsamt äctastånd 20 åhr lefvat och 10 barn 6 söner och 4 döttrar aflat hade, Anna, Charin, Pehr, Nils, Metta, Anders, Ellika, Jacob, Vincent ok Frans som här med fäderna sower. Wij ähro the heligas barn och vente efter it lÿf, som gud gifva skall them som i trone faste blifva för honom Job 2 v 18”.

Notera de svaga siffrorna ”14” i ”1714”, ålder och ämbetstid samt de starka siffrorna ”1704” vilket indikerar att gravhällen med sitt epitafium tillverkades någon gång under tiden 1704 till 1707 dvs efter Margarethas död men innan Pehr gifte om sig. Pehrs uppgifter lämnades blanka för att fyllas i efter hans död.

Håller du med om detta?

Svante