NULL Skriv ut sidan - SV: Göthberg

Anbytarforum

Titel: SV: Göthberg
Skrivet av: Mikael Andersson skrivet 2023-05-21, 11:55
Hej!

Stort tack för att du fann utdragen. Jag har baserat mitt antagande på den första domboken. Har dock aldrig sett originalet bara en avskrift på Riksarkivet i Göteborg.

Varför är frågan intressant? Jo om vi kan identifiera Kristina Fontelia som dotter till Dahllöf så är Göthbergarna avkommor från Göteborgs första superintendent/ biskop Phrygius. Det förklarar delvis goda giften. Istället för att de skulle härstamma från Erik Fontelius var far var bonde. Se mitt inlägg ovan var Kristina befann sig under livet.

Erik Fontelius föddes 1695 i Hammarö, dog 1737 studerade i karlstad och studenten i Linus 1720, präst från 1724 gift två ggr varav det första intressant. Med Ingegerd Dahllöf dotter till Sveno Gudmundi Dahllöf. Ingegerd var född ca 1710 död 1743. Sveno dog 1725, hans fru Margaretha Lundblad dog 1756.

Svens barn andras var födda mellan 1703-1723. Kristina nämns aldrig dock. Man har alltid antaget henne som född 1690 vilket ej är rimligt pga de andra barnens födelsedagar. Kristina får sina barn 1715-29. Rimligen borde hon vara född som tidigast 1690 och senast 1699. Troligen i det senare intervallet. Då är hon år 1729 ca 30 år. Ungefär jämngammal med Erik o Ingegerd.

Får rätta mig själv hon adopterades väl ej utan Erik blev hennes förmyndare 1729. Troligen var hon då omyndig eller att arvet var så stort att det var det som skulle förvaltas. Hon kunde ej vara omyndig. Med samma omyndighetsålder som nu bör hon varit 18 år under 1729 och ej född 1713. Då skulle hon ej kunna få sina barn ovan 1715-29.

Erik kallas systerson till Peter Göthberg år 1742. Året efter dör Ingegärd Dahllöf. Min teori är att efter förmyndarskapet har upplöst ca 1715 då Kristina är gift och har barn, kallas Kristina som syster då hon aldrig adopterats. Hon är syster till Ingegärd och svägerska till Erik ej barn. Kanske man med den tidens språk förenklade detta dubbla förhållande till syster. Eller så kanske det står 1742 Erik Fontelius frus systerson.

Det verkar ej rimligt att det ska finnas en till Kristina Fontelia syster till Erik. Men omöjligt är ju det ej. Vet ej några kända barn till Eriks far mer än honom. Men i en tid då man födde mellan 1-14 barn är allt möjligt.

Kan du lägga in dina utdrag här? Finns ej på Riksarkivet.