NULL Skriv ut sidan - SV: Garneij / Grenier

Anbytarforum

Titel: SV: Garneij / Grenier
Skrivet av: Jan-Olov Sjölund skrivet 2023-05-15, 11:17
Bakgrund:
I inflyttningsboken för Västerlövsta (U) B:2 Bild: 87 Sida: 223 så har en mamsell Garnier inflyttat 1832 till Molnebo med ”Fosterb Carl Gustaf”. (Enligt en födelseförteckning på allmänna barnbördshuset i Stockholm har en Carl Gustaf fötts av okända föräldrar i maj 1831. Med anledning av den ålder som uppgivits för mamman finns anledning att tro att mamman är ytterligare en syster Garneij nämligen Beata Jacobina. Barnets ursprungsort kan jag inte utläsa av denna Hfl men om mamsell står det Hedesunda. Mamsell står identifierad som Carolina Charlotta Garnier enligt Västerlövsta (U) AI:12c Bild: 10 Sida: 502. Detta fosterbarn, senare med efternamnet Lund ”adopteras” av en Greta Persson född 12 feb 1797 i Sevalbo No 2, ref Hedesunda (X) C:4 Bild: 127, jmf AI:11b sida: 328 samt AI:13 sida: 360 och 343 samt AI:14b sida: 369 och 383 och 410 samt AI:16b sida: 428. Greta flyttar senare till Molnebo, Västerlövsta.
En äldre syster, Christina Fredrica Garneij flyttade den 30 okt 1830 från Gävle till Hedesunda ref Hedesunda (X) B:2 Bild: 19 Nr 33. Hon flyttar 27 april 1833 från Hadeholm, Hedesunda ref Hedesunda (X) B:2 Bild: 22 Nr 5 samt AI:16 sida: 449.
Christina Fredricas syster (som jag antar är den flicka som 1832 har barnet med sig till Västerlövsta) heter alltså Carolina Charlotta och enligt Hölö (AB, D) Bild: 860 Sida: 77 flyttar hon 1832 till Hedesunda. Jag antar att hon flyttar till systern i Hadeholm.

Frågor:
1)    Vad har systrarna Garneij för kopplingar till Hedesunda? Flera personer med Hedesundaursprung, som t.ex jag på min farmors sida, får små DNA träffar med familjen Garneij. Inga synliga spår av Hedesundakoppling (mer än ovanstående) finns för familjen Garneij i övrigt utan de verkar mer har bott i norra delen av (X) samt i Y-län.
2)    Kände systrarna Garneij till Greta Persson från Sevalbo i och med att Carolina Charlotta tog med sig fosterbarnet till just Molnebo dit Greta flyttat?
3)    Kan någon utläsa barnets ursprungsort enligt den Hfl som nämns ovan i början?
4)  Finns det foton av systrarna ovan