NULL Skriv ut sidan - SV: Geting

Anbytarforum

Titel: SV: Geting
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-05-12, 14:23
Hej,

I Gunnar Hellströms ”Stockholms stads herdaminne – från reformationen intill tillkomsten av Stockholms stift” (1951) står att kyrkoherde Johan Sondell (fc 1661, d 11/2 1706) var gm Catharina Roslin (fc 1674), dotter till perukmakare/rådman i Stockholm Hans Roslin och hans hustru Dorothea Gieting (bör ha varit född före 1656 enligt beräkning). Skeppskapten Urban Geding (tab 18) hade en dotter Dorothea (fc 1691). I Stockholms mtl 1711 står att skeppare salige Urban Gedings omyndiga barns gård hyrdes av hökare Matias Rosingh (BA:10/16, sida 44). Kan man misstänka att Urban Geding och Dorothea Gieting (gm perukmakare/rådman Hans Rosling) var syskon?

I mina anteckningar har jag ett antal personer med släktnamnet Göding/Giöding/Göeding, men eftersom jag tidigare inte såg någon tydlig koppling mellan någon av dem och personerna i mitt tidigare inlägga tog jag beslutet att inte ta med dem bland tabellerna. Nu har jag emellertid sett att en av dem var rådman, såsom Dorothea Gietings make. Dessutom tycks slaktare Daniel först ha blivit registrerad med släktnamnet Geding och senare med släktnamnet Giöding. Slutligen har jag omnämnt, i tabell 26, ”handelsman Nils Giöding”, som var skyldig perukmakare mäster Lorens Gahms dödsbo pengar. Åter en koppling till Dorothea Gietings make, perukmakare/rådman Hans Rosling. Därför kopierar jag och klistrar in mina anteckningar om personera med släktnamnet Göding/Giöding/Göeding.
OBS! Nedanstående är mina anteckningar, som jag hoppas kan förstås av andra. I annat fall hoppas jag på frågor!

Vänliga hälsningar,
Jan

Hans Göding (skrivare) ”njuter kost och kläder” hos stadskamrer Johan Andersson med hustru i fastighet nr 25 i mtl 1683 ”Stockholms stads östra del”, dvs Gamla Stans östra del (BA:6/1 sida 25). I Gunnar Hellströms bok ”Stockholms stads herdaminne…” (1951, sida 484) står att kyrkoherde i Storkyrkoförsamlingen Erik Holmén var gm Christina Andersdotter Giöding (dp 21/1 1665 i Sankt Nikolai/Storkyrkoförsamlingen i Stockholm), dotter av rådman i Stockholm Anders Johansson och hh Karin Hansdotter Giöding, som bör ha varit född före 1647 enligt beräkning. Möjligen var hon dotter eller syster till skrivare Hans Göding. Rådman Anders Johansson kan (också) ha varit pappa till stadskamrer Johan Andersson.

Erik Giöding (notarie) och hh Magdalena Schierf/Skiärf barn Nils döptes den 3/5 1687 i MM. Fadder var bla rådman salige Petter Thuns änka (Margareta Larsdotter enl bouppteckning efter Petter Thun (d 2/5 1681) i vilken framkommer att Petter Thun ägde/bodde på S:t Pauls gata i MM (jfr Anders Larsson Geting (tab 1) och Tomas Larsson Gieting (tab 24)). Erik och Magdalenas barn Margareta döptes den 20/10 1688 i MM. Fadder var bla Andreas Giöding. Erik och Magdalenas barn N: (Brita nedan?) döptes 14/1 1690 i MM. Fadder var bla herr Hans Giöding. I Maria Magdalena mtl 1702 står att en rådman i Hägerstad, Erik Göeding, hyrde bostad i kvarteret S:ta Maria nr 119 (BA:8/1, sida 44, RA:s bild 26).

Brita Ericksdotter Giöding och gardistkarl Lars Banck vigdes i MM den 24/11 1707 på Tavastagatan. Gardistkarlen Johan Matsson Eckerman kaverade. Vid Tavastgatan ligger bla de olika ”Katt-kvarteren” (tex Kattrumpan - jämför Jonas Gieting (tab 32) och Margareta Geting (tab 34)). Möjligtvis samma Brita (”hustru Brita Giöding”) var fadder vid dop: 1) den 20/2 1687 i MM av stadstjänare Lars Andersson och hustru Kerstin Jansdotters barn Brita, 2) den 27/3 1689 i MM av murgeställ Anders Persson och hustru Helena Eriksdotters barn Erik, 3) den 16/5 1689 i MM av tegeldräng Anders Matsson och hustru Anna Bertilsdotters barn Anna.

För många personer med släktnamnet Goeding, se denna bouppteckning daterad 18/10 1707: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0107547_00705#?c=&m=&s=&cv=704&xywh=-504%2C17%2C9268%2C4283