NULL Skriv ut sidan - SV: Erlander, Tage (1901-1985)

Anbytarforum

Titel: SV: Erlander, Tage (1901-1985)
Skrivet av: Paul Neptune skrivet 2023-05-11, 18:51
Lite uppdatering:
Nyeds socken är mycket svår att forska i. Dels slarvas det en hel del med angivning av ålder och födelseår - vilket ju var vanligt förr. Dels är inte de kyrkböcker som finns konsekvent förda. Finns ex v 3 födelseböcker från tidigt 1700-tal som delvis förts parallellt för samma år, men inte är fullständiga.
Bland annat missade jag att Jöns Olofsson och Britta Gabrielsdotter faktiskt fick en dotter Catharina som föddes i Sågen redan 24/2 1724. Det innebär femton år innan dottern Chierstin föddes 1739. Jag som trodde att Catharina fått fel namnvariant 1739.
Vad hände då med Catharina Jönsdotter och hennes barn Anders och Brita sedan Petter Andersson dött 1764? Ja sonen Anders placerades hos sina farföräldrar i Gammelkroppa, Kropps socken. Catharina tycks någon gång mellan 1766 och 1770 gift sig med en Jöns Nilsson i Forsnäs, Nyed. Där dog hon 19/12 1770. Tyvärr saknas vigsellängd för Nyed just runt 1770. Eller var Gatharina skriven i annan socken när hon gifte sig med Jöns Nilsson?
Maken Jöns Nilsson som var född 1719 gifte sig 1765 med en Stina Nilsdotter som sedan dog redan 1766. Därefter gifte han sig med Catharina Jönsdotter. Men när och var? Han gifte sedan om sig med en Annika Larsdotter i december 1771.
Denna härva framgår i Nyeds häradsrätts protokoll (1774-77) bild 70 där barnens förmyndare Christoffer Larsson i Ambjörsby stämmer styvfadern Jöns Nilsson i Forsnäs och begär att styvbarnens rättigheter efter deras avlidna moder Catharina Jönsdotter ska betalas.
I dödboken heter det att Catharina var 42 år gammal när hon dog i rödsot 1770. Stämmer i alla fall något så när med en födsel redan 1724.
Ytterligare en stämning dyker upp i Färnebo härads protokoll 15/2 1780 där Petters och Catharinas son Anders Pettersson väcker talan mot sin farbror Anders Andersson som övertagit farföräldrarnas hytta i Gammelkroppa.
Och I Nyeds häradsrätt 11/2 1782 ställer Anders Pettersson i Yngshyttan (Kroppa) liknande krav på som morbror Erland Jönsson i Rådetorp, Nyed. Framkommer att Anders och hans syster (inget namn) ska få ersättning när deras mormor Britta Gabrielsdotter en gång avlider. Jag har inte hittat någon dödsnotis för henne. Kanske flyttade hon från Rådetorp och Nyed till något barn i annan socken.
Jag saknar fortfarande en skriftlig koppling som med säkerhet visar att den Britta Pettersdotter som 1796 födde Erland Andersson verkligen var dottern från Sågen-familjen.