NULL Skriv ut sidan - SV: Erlander, Tage (1901-1985)

Anbytarforum

Titel: SV: Erlander, Tage (1901-1985)
Skrivet av: Paul Neptune skrivet 2023-05-04, 15:01
Jag gör lite inhopp då och då kring Tages anor. Har nu under några dagar tittat närmare på anmodern Brita Pettersdotter som anges varit född 1761. I senare husförhörslängder anges även Nyed som födelsesocken.
Brita och maken Anders Eriksson (1762-1828) fick ju en son ERLAND Andersson i Gällserud, Nyed 1796. Vad jag kan se ett ovanligt förnamn i socknen...
När Anders Eriksson och Brita Pettersdotter gifte sig 1784 anges båda höra hemma i Gällserud.
Brita dyker upp i HFL för Gällserud som piga hos paret Magnus Bengtsson och Catharina Andersdotter omkring 1783. Det paret gifte sig 1780 och det noterades att Catarina Andersdotter hörde hemma i Sågen, Nyed. Hon var född 1758 och föräldrarna var Anders Månsson och Caisa Nilsdotter i Sågen.
Jag har sökt efter en Brita Pettersdotter född 1761 i såväl Nyed som grannsocknar. Hittar ingen som passar in. Men 5/7 1762 föddes en Brita i Sågen, Nyed som dotter till Petter Andersson och Katarina Jönsdotter i Sågen!
Fadern Petter Andersson finns i mantalslängder för Sågen fram till 1765. Då är det plötsligt ERLAND Jönsson som är skriven där.
Erland Jönsson var son till paret Jöns Olofsson och Brita Gabrielsdotter  vid Sågen. Han hade en syfter Christina (i födelseboken) som föddes vid Sågen 1739. Jag hittar ingen Catarina.
Petter Andersson och Catarina Jönsdotter gifte sig i Nyed 1756. Hon från Sågen och han från Kroppa, sn. I inflyttningslängden står det att Petter var bergsmansson från Gamla Kroppa i Kroppa sn.
Jag har inte sett vart Petter och Catarina tar vägen efter 1765.
Men tycker att det är mycket som pekar på att Tages anmoder Brita Pettersdotter faktiskt kom från Sågen, Nyed. Samt att hon hade en morbror vid namn ERLAND Jönsson vars förnamn användes när sonen född 1796 skulle döpas.
Petter Andersson var född i Kroppa ca 1729 som son till Anders Carlsson f ca 1705 och Brita Persdotter f ca 1702. En genuin bergsmanssläkt i flera generationer.
Är detta något som någon annan varit inne på.
Om detta stämmer är det troligt att Tages anor leder vidare från Sågen till Arviken och Rådatorp i Nyeds socken. Då hamnar hans anor i familjen Bråtz vars anfader var Nyeds förste kyrkoherde. Men det blir ett annat kapitel...
/Mvh Paul