NULL Skriv ut sidan - SV: Elias som husar, men var?

Anbytarforum

Titel: SV: Elias som husar, men var?
Skrivet av: Jonas Granberg skrivet 2023-05-02, 08:46
Hittade denna spännande tråd när jag sökte efter Elias Faust på nätet. Vägen till mig går via Elias dotter Ingar. Hennes son, Nils, flyttar till Ven och blir där soldat Jarl. Han får en dotter som heter Johanna. År 1879, när Johanna är elva år, går Nils genom isen när han är på väg hem efter tjänstgöring i Landskrona. Johanna blir sedan 1911 mor till min morfar John. Morfar tar vid 17 års ålder värvning vid A9 i Karlsborg. Han träffar min mormor och blir kvar i Västsverige.

Nu till mina reflektioner och tankar kring den information jag hittade i tråden.
•   När det gäller Nils Brobergs längd kom jag fram till att han borde ha varit ungefär 169,4 cm. Jag läser att han var 5 fot 8 ½ tum (en fot = 28,69 cm och en tum 2,47 cm), vilket ger 168,4.
•   Har någon en källa till hans avsked?
•   Undrar även om någon har information kring hans hustru Lucia.
•   När det gäller Elias finns det många frågetecken.
•   Det kan inte stämma att han tjänstgjort 24 år vid Norra Skånska Infanteriregementet. Beslut om regementets grundande togs 1811, som ett resultat av att Sverige förlorat Finland. De första soldaterna ”togs in” 1812. Detta leder till att maximal tjänstgöring vid regementet är 19 år när Elias begär och får avsked 1831.
•   Men Elias blev inte antagen till regementet förrän vid rekryteringsmötet i Åkarp, 1e augusti 1816. Detta år blev regementet indelt och delar av Malmöhus län kom att omfattas av det. Onsjö kompani, där Nils tjänstgjorde, sattes upp då.
•   Krigsmanshuskontorets anteckningar anger att han totalt tjänstgjort i 26 år, varav två år skall ha varit vid husarerna. Detta innebär att han måste ha blivit soldat omkring 1805, om han nu gjorde alla 26 år i rad. Han var inte soldat när han gifte sig 1803
•   I husförhörslängderna nämns inget om att han är husar under den perioden jag kan följa, dvs från 1807. Under de första åren står endast Elia Bengtsson. Först 1812 dyker det upp en militär benämning, nämligen ”roter.”. Detta skulle kunna stå för roteryttare. Under de följande åren refereras han till som  ”rotekarl”, för att 1816, då han ju tog värvning kallas ”rotesoldat”. Funderar lite på vad rotekarl betyder i detta sammanhang och vad benämningen ”roter.” betyder. Det faktum att skribenten satt en punkt efter r betyder att det är en förkortning, kan det stå för roteryttare?
•   Elias Hector blev husar 4 januari 1807, enligt Centrala soldatregistret fick han avsked 1808. Elias var nr 69 i Landskrona skvadron, Han kommenderades till Pommern. Elias omnämns vid generalmönstringen på Bonarps hed 17/9 1807, men inte vid generalmönstringen på Ljungby hed 26/8 1812. På nr 69 finns då en Joen Schiller, som skall ha tjänstgjort i 4 år 1812, vilket innebär att han bör ha blivit antagen 1808 då Elias skall ha slutat. Det som talar för att Elias Hector är densamme som Elia Bengtsson Faust är att han anges som smålänning och som varande 5 fot och 8 tum lång. Det som inte stämmer är att han anges som varande 24 år gammal 1807, medan ”vår” Elias då var 26 år – men det är inte ovanligt att den angivna åldern i rullorna inte stämmer med den som anges i kyrkböckerna. Sedan anges Hector som ogift, medan vi vet att ”vår” Elias gifte sig 1803. Sedan är det faktumet att det i husförhörslängden för 1807–1808 inte finns något omnämnande av att Elias Bengtsson var husar, eller soldat.
•   Gjorde en sökning i Centrala soldatregistret efter Eliasar som tjänstgjort i Skånska husarregementet. Hittade två som skulle kunna vara ”vår” Elias, nämligen Elias Finberg och Elias Malm. Båda tjänstgjorde vid Skånska husarregementet under åren 1805-1807. Men vid närmare kontroll visade det sig att de knappast kan ha varit ”vår” Elias. Elias Finberg var vargeringskarl, skåning, 27 år gammal 1807 och 5 fot 9 tum lång. Dessutom fick han avsked på egen begäran och återbetalade arvode. Elias Malm var skåning, 25 år gammal 1807 och 5 fot 10 tum lång
•   Känslan är att Elias Hector nog kan vara rätt Elias, men samtidigt är det många frågetecken som behöver rätas ut. Förhoppningsvis sitter någon på mer information.