NULL Skriv ut sidan - SV: Boivie / Bevi

Anbytarforum

Titel: SV: Boivie / Bevi
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-05-01, 11:12
Hejsan!

Vad kul att få så mycket information om stolmakare Eric Öhrmark och hans bror Johan! Tackar så mycket!!

Synd bara att min misstanke om att Eric var son till organisten i Älvkarleby inte stämde, men jag ska inte luras in att titta vidare på det eventuella släktskapet med stolmakarbröderna.  :P Men visst är jag nyfiken på hur det kom sig att min ana, Per Brun-Gryting, blev stolmakarlärling i Stockholm. Jag tyckte sambandet jag skrev om passade in så bra! Innan Per blev stolmakarlärling var han betjänt på Penningby slott, strax söder om Norrtälje.

Stackars administratörer på Anbytarforum! Vi har ju kommit långt ifrån ämnet Boivie / Bevi med våra inlägg!  :-[ Men eftersom det redan är gjort så kan jag inte låta bli att informera om de tre stolmakare, som jag lade märke till när jag började leta efter min stillsamma trädgårdsmästare i Stockholms kronotaxeringslängd 1748 (AA:50).  ;D

De var (alla i Jakob och Johannes församling):

1) stolmakare ålderman Mats Meling (Riksarkivets bild 26)

2) stolmakare Israel Söderberg, som tycks ha hyrt bostad av svärdsfejare änka Höppertz (Riksarkivets bild 31), och

3) stolmakare Jean Östman, som tycks ha hyrt bostad av skomakare Johan Tillberg(?) (Riksarkivets bild 29)

Förslagsvis var Jean Östman släkting till stolmakare Petter Österman, som du Karin skrev om i ditt inlägg igår (2023-04-30), men det är bara ett förslag för jag vågar inte misstänka något mer om stolmakarna.  ;D

Vänliga hälsningar,
Jan

PS: flytta till "yrke - stolmakare"?