NULL Skriv ut sidan - SV: Boivie / Bevi

Anbytarforum

Titel: SV: Boivie / Bevi
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-04-30, 16:21
Hej,

Stolmakare Erik Öhrmark misstänker jag var född 14/6 1748 i Älvkarelby socken, son till organist Johan Örnmarck och Sara Elisabet Aren (C:1, sida 67). Paret fick en dotter, Sara Elisabet, den 5/12 1749 i Östanån i Älvkarleby socken (C:1, sida 70v). Organisten blev mantalsförd i Älvarleby socken åtminstone till år 1766 (strödda år kollade), så stolmakare Erik bör ha varit uppvuxen i Älvkarleby. Han var jämngammal med min ana Per Le Broun, f 12/10 1747 i Älvkarelby där han också växte upp. Per Le Broun var barnbarn till Pierre le Broun (tabell 11 i NV, sida 109) och pappa till min ana, som var lärling hos stolmakare Erik Öhrmark i Stockholm. Troligen är detta förklaringen till lärlingsplatsen och till att Erik Öhrmark hade en dräng och en piga med vallonska släktnamn enligt Stockholms mtl 1810 (se mitt förra inlägg).

Möjligen var stolmakare Erik Öhrmarks troliga mamma, Sara Elisabet Aren, dotter, barnbarn eller på annat släkting till Johan Arent och Eva Elisabeth Meurman, vars ett annat barn döptes den 3/6 1690 i Maria Magdalena församling i Stockholm (CIa:4, sida 315). Släktnamnen Aren och Arent finns registrerade nästan uteslutande i Holland/Belgien på 1600-talet enligt sökning på Geneanet.

Kanske borde det här inlägget och mitt förra inlägg i den här tråden, flyttas till diskussionsämnet Örmark / Öhrmark / Örnmarck...

Vänliga hälsningar,
Jan