NULL Skriv ut sidan - SV: Alsing

Anbytarforum

Titel: SV: Alsing
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2023-04-30, 00:19
Jag har inte studerat de här släkterna närmare. Däremot har jag hållit på mycket med Mycklebys kyrkoböcker och vet, genom att jämföra med andra källor, att många saknas där. Därav min kommentar om den saken.

Och jag kan fortsätta på samma tema.  :)

Per Sahlgren gifter som sagt om sig med Christina Ungewitter 1707 (Myckleby C:1, s. 111). När han dör 1714 är han enligt kyrkoboken 56 år (C:1, s. 163). Och när hon dör 1738 är hon 55 år (Foss C:2, s. 122), och bör då ha varit omkring 24 år vid vigseln. Ålder i dödböcker ska man visserligen ta med en nypa salt, men någorlunda bör det väl stämma.

Per har huset full med barn i första giftet med Margreta Vincentsdotter (som dör 1704, C:1, s. 92), och Christina har också flera barn med Didrik Westerlind som hon gifter om sig med 1717 (Foss C:1, f. 133v). Ingen av dem hade alltså svårt att få barn. Det vore då märkligt om de inte skulle fått ett enda barn under sitt äktenskap 1707-1714. Men något bevis är det ju inte.

Men det finns annat:

I 1731 års mantalslängd (f. 765r; daterad den 30/1 1731) finns jaktlöjtnanten Didrik Westerlind på Nedre Brevik i Foss s:n. Han har där en namnlös dotter. 1732 års längd är dessvärre inte bevarad. 1733 (f. 1035v; 25/1 1733) saknar han dotter, men på raden under finns Hans Sten Alsing med noteringen "härifrån", och i stället finns han med hustru på Hede (f. 1032r). Det betyder att Alsing har varit hos Westerlind i föregående års nu försvunna längd, men han var inte där 1731. Vad gjorde Alsing där 1732?

Alsings och Margreta Sahlgrens vigsel finns inte i Foss kyrkobok, men deras första barn där är Anna Christina som föds på Hede 1732 (C:2, s. 37). Som redan konsterats är fru Christina Westerlind bland vittnena. Och där finns också pastor [Anders] Radelius från Skredsvik. Han är gift med Per Sahlgrens dotter Metta. Det är ingen lång resväg från prästgården i Foss grannsocken Skredsvik, men varför skulle en kyrkoherde resa till en sergeantdotters dop för att vara vittne om det inte fanns något släktskap?