NULL Skriv ut sidan - SV: Boivie / Bevi

Anbytarforum

Titel: SV: Boivie / Bevi
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-04-28, 21:49
Hej igen!

Ursäkta om jag kommer ifrån ämnet Boivie / Bevi, men jag önskar ställa en fråga om den där stolmakaren, som hette Erik Öhrmark (inte Öhrman som jag skrev i mitt förra inlägg).

Vet någon om stolmakare Erik Öhrmark och/eller hans hustru hade anor från Vallonien?

Länk till artikel på Wikipedia om honom:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Erik_%C3%96hrmark

I Stockholms mtl 1810 (BA:27/8) sida 41 står att Eric hade en dräng med släktnamnet Gode (Johan Em. kanske Emanuel?) och en piga med släktnamnet Boveng (Anna). Och några år tidigare (1807 har jag för mig min mamma sa) hade han alltså en lärling (min ana) med släktnamnet Le Brun (även om Le då hade fallit bort).

Länk till sidan i mtl 1810:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0057154_00026#?c=&m=&s=&cv=25&xywh=3118%2C301%2C4540%2C2098

Dessutom blev jag rejält överraskad när jag gick in på Stockholms stads Stadsarkivet Fastighetsregister 1675-1875 för att se vid vilken adress stolmakaren bodde, och därmed också var min egen ana  Brun-Gryting bör ha bott. Jag fick då se att en viss slaktare Daniel Giöding ägde en fastighet (samma?), på 1730-talet, på samma tomt nr 7 där stolmakaren Eric Öhrmark köpte en fastighet 1781/82 (se bifogade bilder - observera att Erics hustru hade en systerdotter med släktnamnet Saxman, som möjligen kan komma av Saxehammar). Jag har observerat att Daniel bodde, eller ägde fastigheter, i samma kvarter som, eller i närheten av, personer med vallonska släktnamn (Dubois och, om jag minns rätt, Dandanel). Daniels pappa hade släktnamnet Gedingh, som kanske kan vara en stavningsvariant av släktnamnet Geting. Om någon har intresse och ork har jag skrivit en del under diskussionsämnet Geting och jag trodde jag hade lämnat det "projektet" bakom mig när jag nu återupptog letandet, i lugn och ro, efter trädgårdsmästaren Mathias Gimström (som i och för sig troligen var född vid Gimo bruk) i Stockholm år 1748. Väldigt tidigt i det nya sökandet fick jag se att det fanns ett flertal stolmakare i Jakob och Johannes församling enligt Stockholms ktl 1748 och så frågade jag min mamma om vi inte hade en ana som var lärling hos en stolmakare i Stockholm - och så plötsligt blir jag dragen tillbaka till Getingarna.  :D

Släktnamnet Geting halkade jag för övrigt in på när jag letade efter samma trädgårdsmästare Gimström i Maria Magdalena församling i Stockholm (1748). Jag fick då se att en viss bryggare Johan Wessman (Westman) hade en släkting vid namn Johan Dubois (son till guldsmeden Gotfred Dubois). Johan Wessmans hustru hette Margareta Geting, och tack vare att det gick att få fram ganska mycket information om Johan Wessman tycks det mig troligt att det var Margareta, och inte Johan, som var den egentliga släktingen till Johan Dubois.

Där avslutar jag berättelsen om bakgrunden till min frågeställning, även om det egentligen också ligger bakom en annan gåta om vilka gemensamma anor jag och en av mina DNA-träffar har. De bör finnas både på min mamma sida och på min pappas sida. På min pappas sida har jag funnit valloner som gemensamma anor med min DNA-träff och det är mycket troligt att de på min mammas sida också var valloner (troligen Le Brun).
Trädgårdsmästaren Mathias Gimström var min svågers ana...

Vänliga hälsningar,
Jan

PS: på den ena bilden står att slaktare Daniel Giöding var måg till Annica Danielsdotter, men Daniels (plast-?) mamma hette Annica Danielsdotter (såvida jag inte har missat/feltolkat något i bouppteckningar - se diskussionsämnet Geting).