NULL Skriv ut sidan - SV: Alsing

Anbytarforum

Titel: SV: Alsing
Skrivet av: Svante Nyström skrivet 2023-04-28, 09:40
Hej igen LarsO,

Jag vet att kyrkböcker inte är att lita på. Man måste ha något mer för att känna sig mer säker. Indicier är ju bra men tyvärr inga bevis. Här nedan finner du de indicier som talar för att Pehr Sahlgren är far till Margareta som jag fick fram i min undersökning.

•   Pehrs första hustrus förnamn ”Margareta”.
•   Christina som efter Pehrs död flyttar till Foss sn 1717, gifter sig med Diedrik Westerlind och får barn där.
•   Margareta föder alla sina barn i Foss sn.
•   Margaretas och Hans Stens första barn 1732 får namnet ”Anna Christina”, dvs namnen kan komma från Hans Stens mor ”Anna” och Margaretas möjliga mor ”Christina”.
•   När Anna Christina döps 1732 är ”fru Christina Westerlind” dopvittne. Detta är sannolikt Diedrichs dotter ”Christin”, född 1700 och gift 1717, från Diedrichs tidigare äktenskap eller så har Christina Ungewitter än en gång förekommit med sin makes efternamn.
•   När Johan Didrik föds finns Nils Westerlind med som dopvittne, sannolikt Diedrichs son som föds 1698.
•   Vi såg att Wilhelm Berg säger att Margaretas son Sten i början arbetade hos Niclas Sahlgren. Niclas Sahlgren är, om det stämmer, Margaretas kusin.
•   Sten döper sin första son till ”Niclas” 1778, två år efter att Niclas Sahlgren avlidit som Göteborgs rikaste och mäktigaste man. Valet av namn kan också bero på att sonen ”Niclas” mors faster var gift med Niclas Sahlgren.

Detta är indicier av olika vikt.

Sten Alsing, död 1712, benämner du "Hansson". Varifrån kommer den uppgiften?

Adam Lewenhaupt säger att Stens hustru var "Anna" medan du säger "Annicka Winkelman". Varifrån får du den uppgiften?

Slump? Nej jag tror inte på slumpen i sådana här fall. När personer förekommer flera gånger tillsammans finns det något där men det kan vara vänskap eller annat som håller dem ihop. Bevis på blodsband är det dock inte.

Svante