NULL Skriv ut sidan - SV: Alsing

Anbytarforum

Titel: SV: Alsing
Skrivet av: Svante Nyström skrivet 2023-04-27, 11:39
Hej igen LarsO,

Jag ägnade en ganska lång tid med just detta men kunde inte hitta bevis på att det var så.

Jag utgick från Wilhelm Bergs Göteborgssläkter och där säger han att Sten Alsings mor var dotter till Pehr Sahlgren. Pehr Sahlgren fick totalt 10 barn, 6 söner och 4 döttrar. Barnen var:

Cajsa (beräknat 1683)
Anna (beräknat 1684)
Pehr (1689 – 1716)
Nicolaus (1692 - )
Mätta (1694 - 1742)
Andreas (1696 - )
Ellika (1697 - )
Jacobus (1699 - )
Wincent (1700 - 1730)
Frans (1702 - )

Pehr var kyrkoherde i Mykleby och gifte mycket riktigt om sig med Christina Ungewitter. Jag har dock inte kunnat hitta en dotter till Pehr som döps till Margareta. Pehr fick heller inga andra barn med sin andra hustru. Jag finner det ytterst osannolikt att kyrkoherdens barn glömdes bort och inte fördes in i FB.

Christina Ungewitter var kvar i Myckleby fram till c:a 1717, gifter om sig i Foss sn och får barn där från 1719.

En alternativ förklaring kan vara en ”Margareta” som föds i Foss sn 1707-06-09 med far Pär Nilsson, Skomakare, och mor Karin i byn Sahleby. Vid denna tid var namnet Sahlgren inte förknippat med en rik och mäktig familj (Niclas Sahlgren föds 1701) och kunde upptas av vem som helst som inte var bonde. Kanske Skomakare Nilsson bytte efternamn till Sahlgren efter sin by Sahleby?

Längre än så kom inte jag. Tycker du att detta är ett felaktigt resonemang?

Svante