NULL Skriv ut sidan - SV: Alsing

Anbytarforum

Titel: SV: Alsing
Skrivet av: LarsOlof Lööf skrivet 2023-04-27, 11:05
Hej igen Svante,
Jo jag skriver somligt om detta i min bok "Sjöfarare och superkargörer. Människor i och omkring Svenska Ostindiska Compagnierna 1731-1813", men hoppas kunna återkomma till det i del II av mitt arbete i ämnet. Jag upplever förbindelsen mellan Sahlgren och Alsing som väldigt bortglömd:
Alltså Niclas Sahlgrens farbror Kh Per Sahlgren (1658-1714) i Myckleby gifte på äldre dagar om sig med Christina Ungewitter (d 1738) från Göteborg. Hustrun är dessutom dotter till Christer Ungewitter och Apollonia Herwegh (d 1696). Genom Herwegh borde Niclas Sahlgren också vara släkt med denna del av familjen.


Per Sahlgrens unga änka dyker sedan upp i Saltkällan i Foss sn och gifter om sig med visiteuren Didrich Westerlind 1717. Här i Foss dyker senare upp Margareta Sahlgren (1708-70), som måste vara hennes dotter i första äktenskapet och alltså kusin till Niclas Sahlgren. Margareta S var först för ung för att synas i mantalslängderna. Hon gifter sig sedan med kornetten Hans (Sten) Alsing som sedan avlider i början av 1770-talet i Bottna sn. Släktskapet finns även redovisat i Hülphers samling på Västerås stadsbibliotek. Makarna Alsing-Sahlgren får sedan en rad barn, bla skeppspredikanten och kyrkoherden Johan Didrik Alsing (1740-1814), Sten Alsing (f 1746), och guldsmeden Hans Christoffer Alsing (1748-1781).


Sten Alsing (f 1746) återfinns redan 1762 som bokhållare hos Niclas Sahlgren i Göteborg. Denne Alsing gifter sig senare med Emerentia Wilhelmina Grubb (f 1755) och blir därmed släkt till släkten med Niclas Sahlgren (igen). Vid Sahlgrens död 1776 finns i huset herr Anders Alsings kammare och herr Sten Alsings kammare, vilket ju visar att han tog väl hand om sina yngre släktingar. Att sedan Sten Alsing inte var en så stor affärsman som Sahlgren erfar vi genom hans i mitt tycke krångliga levnadslopp.


Häls igen LarsOlof