NULL Skriv ut sidan - Le Brun eller Brun i Stockholm ca 1670-1750 ev med vallonsk bakgrund

Anbytarforum

Titel: Le Brun eller Brun i Stockholm ca 1670-1750 ev med vallonsk bakgrund
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-04-10, 18:30
Hej,

Efter att ha funnit registrering av ett par pigor med släktnamnet Le Brun i Stockholm, i slutet av 1600-talet respektive i början av 1700-talet, började jag leta efter släktnamnet Brun registrerat i Stockholm under samma tidsperiod. Le Brun förekom bland valloner i Sverige på 1600-talet och min fundering var om även en del personer med släktnamnet Brun, på den tiden, hade vallonsk bakgrund eller annan koppling till Vallonien. Nedan finns en sammanställning, i tabellform, över dem jag har hittat. Eftersom syftet har varit att leta efter information, som kan tyda på kopplingar till Vallonien, är val av presenterat data inte objektiv. Med andra ord har fler uppgifter om några av personerna hittats, men inte presenterats nedan av utrymmesskäl. Dessutom har sökningen varit koncentrerad till Maria Magdalena församling i Stockholm, så säkerligen kan många fler personer med släktnamnet Brun, än de nedan presenterade, hittas registrerade i Stockholm på 1600-talets andra hälft och början av 1700-talet.

Det skulle vara väldigt roligt med kommentarer och/eller fakta, som bestyrker eller motsäger omnämnda förslag av troliga eller möjliga släktskap mellan personerna i tabellerna nedan. Tyvärr har hittats endast viss information som antyder, men inte bekräftar, vallonskt ursprung. Det bör finnas många andra primärkällor, som kan innehålla fler uppgifter om nedanstående personer, men för tillfället upphör mina egna sökningar i ämnet. Som utgångsperson har valts en man, som omnämns i Kjell Lindbloms bok Nordisk Vallongenealogi (NV) del 1. Han hette Daniel och är beskriven som ”(trol son)” till Johan le Brun, tabell 3 i NV om släkten le Brun (sida 107). Många, men inte alla, av de nedan beskrivna möjliga/troliga vallonska kopplingarna baseras på relationer till Daniel, som alltså inte helt säkert hade vallonsk bakgrund själv.

Vänliga hälsningar,
Jan Johansson

PS:
Faktor Anthoni Bruyn har inte tagits upp bland tabellerna nedan. Han, eller hans barn, tycks inte ha haft kopplingar till nedanstående personer, ev med undantag av inspektor Johan Daniel Braun (tab 19 i texten nedan). Den 18/7 1689 registrerades betalning för begravning av Johan David Schönmans änkas barn, som begravdes i grav ägd av inspektor Johan Daniel Brun (Maria Magdalena kyrkoarkiv LIa1:40, sida 128). Enligt Holms tomtbok (1679) över kvarteren i Maria Magdalena församling i Stockholm ägde major Mårten Schiönman (trolig släkting till Johan David Schönman) en tomt i kvarteret Draken i Maria Magdalena församling i Stockholm. Drygt 20 år senare kan faktor Anthoni Bruyns dotter Christina (änka efter inspektor Hinrick Weber) ha ägt en gård på Mårten Schiönmans tomt. I Maria Magdalena mtl 1711 framkommer att Christina Bruyn ägde en gård i kvarteret Draken nr 185 (BA:10/15, sida 204). Enligt Stockholms stad Stadsarkivets fastighetsregister (1675-1875) köptes avlidne brädverkareinspektoren Hindrich Webers arvingars gård av uppbördsman Salomon Feiff den 24/7 1718 (köpebrev), men tyvärr finns ingen information i registret om vem som ägde fastigheten före Hindrich Weber. Det är därför oklart huruvida det var denna tomt, som ägdes tidigare av Mårten Schiönman.

PS2:
Kanske texten med alla tabeller är för lång för att lägga upp i ett enda inlägg (det blev felmeddelande när jag försökte nyss), så jag lägger upp en tabell i taget. I skrivande stund finns totalt 39 tabeller.
----------------------------------------------------------------------------------------------

BRUN OCH/ELLER LE BRUN I STOCKHOLM ca 1670-1750

Använda förkortningar:
MM = Maria Magdalena församling i Stockholm
NV = Kjell Lindbloms bok Nordisk Vallongenealogi
ff = född före (år beräknat på 18 års ålder, eller äldre, vid vigsel alt. vid äldsta barns beräknade födelse/dop, eller på yngre syskons födelseår)
gf = gifta före (år beräknat på 18 års ålder, eller äldre, vid äldsta barns födelse/dop)
bou = bouppteckning, volymbeteckning F1A från Stockholm rådhusrätts 1:a avdelning
RA = Riksarkivet