NULL Skriv ut sidan - SV: Blix

Anbytarforum

Titel: SV: Blix
Skrivet av: Annika Ericsson skrivet 2023-04-06, 21:59
Ok, nu förstår jag vad det rör sig om. I Beskrifning öfver Styrnäs socken i Ångermanland (https://digital.ub.umu.se/resolve?urn=urn:19a_000107:0073) (sidan 70-71), återger Nordlander (rättat från Colleen*) uppgifter från Jonas Bångs släkttavla från 1745. Denna Bång var bra på att leta fram långa anträd med en en eller annan, ofta fiktiv, adelsman i grunden. Detta gjorde honom populär i samtiden, men det jag har sett från honom känns mer kreativt än korrekt, kan man säga.

Den släkttavla han ritade upp här, har vissa brister. Men låt oss vara rättvisa mot Bång! Colleen Nordlander nämner ingen "Sweno, capellan i Sunne". Han skrev:

Citera
Sweno; hans son Magnus Swenonis capellan i Sunne i Jämtland 1650, stamfar för Blixar i Finland och Västerbotten

Kaplanen hette alltså, enligt Colleens Nordlanders citat från Bång (i sak korrekt återgivet) "Magnus Swenonis". Bång har fel namn, men kaplanen går tillbaka på en verklig person, herr Magnus Simoni Blix, sist kyrkoherde i Tuna. Honom har vi skrivit om högre upp i tråden. Pappan var bonde i Multrå och hans mamma var brorsdotter till Peder Månsson Blix i Styrnäs.

Den kanslist Olof Pedersson Blix som dog ogift etc enligt Bång (genom Colleen Nordlander) har existerat, men han var inte son till Peder Månsson Blix, utan dennes sonson. Om honom skriver Heyman:
Citera
OLAUS PEDERSSON, kanslist uti stora kansliet, dog ogift i Warschau 1656 om sommaren.

I Bångs antavla nämns "åtta söner i det andra äktenskapet":

Två av de söner han räknar upp är alltså fel, men annars prickade han in sex av de sju sönerna i det äktenskapet. Den han inte fick med är Elias, vilket får mig att tro att Elias är ett av de tre barn från andra äktenskapet som, enligt likpredikan, dog innan sin far.

-----
* Författare till Beskrifning öfver Styrnäs socken i Ångermanland är Carl Georg Colleen, men de uppgifter som återges här ingår i ett tillägg som är skrivet av Johan Nordlander