NULL Skriv ut sidan - SV: Blix

Anbytarforum

Titel: SV: Blix
Skrivet av: Annika Ericsson skrivet 2023-04-06, 19:06
Men det finns ett annat namn som bättre kan besvara den ursprungliga frågan, vem är Sophia Pedersdr Blix moder?
Oavsett vem som gett namn åt Elisabeth så varifrån fick Sophia sitt namn? Om hon är född i andra äktenskapet borde hon fått namn efter Anna Jonsdr Nortmans mor.

Med tanke på att likpredikan efter Peder Månsson nämner sju barn i första äktenskapet och tretton i det andra, känner jag ingen tveksamhet inför att Sofia var född i äktenskap nummer två, men dina frågor är lika relevanta för det. Att veta att mamman hette Anna Jonsdotter, säger ju inte så mycket om vem hon var.

Finns det någon bra tråd här på Anbytarforum där jag kan läsa mer om Jon Klasson på Nordvik?

Namnen i kull nummer två (Elisabet, Elias, Sofia, Maria, Samuel, Jon, Mårten, Karin, Salomon, Peder, Anna, Sara, Måns nr 2) ger inte alls samma tydliga bild av bunden namngivning, men där har ju de närmaste namnen på Peder Månssons sida redan "gått åt" till första kullen, och Annas familj har jag alldeles för dålig koll på för att kunna gissa.

Att Elisabet fått sitt namn efter första hustrun, att Jon hade morfaderns namn och att Måns född 1607 kan ha fått namn efter sin drygt 30 år äldre bror (som jag tror hade dött relativt nyligen dessförinnan), är rimligt.

Men vem är den Elias som smugit sig in före morfar Jon i räckan av namn? Enda förklaringen som skulle funka med bunden namngivning, vore om Anna Jonsdotter hade varit änka efter en Elias, men likpredikan antyder inget sådant.

Det gör att jag tror att andra kullen inte har en strikt bunden namngivning. Dock är Sofia ett bra alternativ som namn på Annas mamma.

Salomon var kanske ett namn från Peders sida av släkten, eftersom det återfinns även hos hans kusin på fädernet, herr Salomon Lauritsen Blix, prost i Lit, Jämtland och född i Undersåker ca 1695. (Namnet är annars mycket ovanligt i Jämtland på 1600-talets första hälft.)

Namnet Maria undrar jag över. Användes den namnformen i Ångermanland på 1500-talet? Eller är det en senare förvanskning av Marit? Eller rent av Marin/Malin?

I "Beskrifning öfver Styrnäs socken i Ångermanland" och på flera ställen på nätet nämns Sven (Sweno, capellan i Sunne) och Olof. De bör ha existerat, men var de söner till Peder Månsson?

Sweno i Sunne är en helt fiktiv person. Olof existerade, men hette inte Blix - om jag minns rätt. Jag har tåtat ihop någon form av förklaring till dessa individers ursprung för ett år sen eller så, men minns inte på rak arm vad jag då kom fram till.

Eftersom även helt felaktiga uppgifter har ett visst kulturhistoriskt värde (att förstå hur felen har uppstått kan ge ny kunskap) så återkommer jag. Hjälp mig gärna genom att berätta vilken sida jag hittar uppgiften om Sweno och Olof!