NULL Skriv ut sidan - SV: Släkten Drake - Jämtland

Anbytarforum

Titel: SV: Släkten Drake - Jämtland
Skrivet av: Annika Ericsson skrivet 2023-03-30, 00:38
Min teori har jag redan skrivit om i post #50, Porträtt som inte föreställer Hans Drake och Elsa Embdeman i Oviken (https://forum.rotter.se/index.php?topic=137496.msg1592648#msg1592648), där jag har delat två porträtt från Ovikens kyrka som påstås föreställa Hans Drake och Elsa Embdeman.

Det kan inte stämma. Den avbildade prästen bär en krage som var helt rätt på en präst i Jämtland innan 1645, när landskapet både världsligt och kyrkligt var norskt. I svenska kyrkan, som Jämtland tillhörde på Hans Drakes tid, var denna krage däremot helt otänkbar.

Dessutom var kvinnans dräkt högsta mode runt 1640 och kan inte ha burits av Elsa Emdeman, född 1642. Detta är ett prästpar från deras föräldrageneration!

Historikern Olof Holm har föreslagit att porträtten föreställer en tidigare pastor i Oviken, Jöns Hemmingsen med hustru Ingeborg Andersdotter (Blix). Själv menar jag det troligen är de porträtt av Olof Pedersson Drake och Anna Roaldsdotter, Hans Drakes föräldrar, som enligt herdaminnet för Brunflo ska ha hängt i Ovikens sakristia. Även om herr Olof var pastor i Brunflo, inte i Oviken, så var han prost över hela Jämtland med Oviken som huvudkyrka.

Vi har tyvärr inga bevarade porträtt av Olofs nära släktingar att jämföra med, men Anna Roaldsdotters bror Anders är ju avbildad på det där familjeporträttet som jag har delat ovan. Jag tycker nog att den oidentifierade prästhustrun i Oviken har viss likhet med honom, se bifogad bild.