NULL Skriv ut sidan - SV: Släkten Drake - Jämtland

Anbytarforum

Titel: SV: Släkten Drake - Jämtland
Skrivet av: Annika Ericsson skrivet 2023-03-29, 21:20
Då jag såg namnet "Embdeman" nämnas här, kan jag nämna att jag vill påstå att jag har identifierat systrarnas farfar. Denne var änkedrottning Sophias mundkok på Nykøbing Slot Gert Endemand, som år 1604 fick en gård i Sørup Halsted Lolland. Han var hämtad från Tyskland och bör ha hetat Endemann ett namn som är vanligt i Tyskland. Det är tänkbart att Jon Gertsson borgare i Trondheim, följt i sin faders fotspår och var ärkebiskopens mundkok, men om detta vet jag inget.
En djärv, men felaktig identifiering. Som jag skrev ovan (https://forum.rotter.se/index.php?topic=137496.msg1592676#msg1592676):
Citera
Mammans identitet var alltså fastslagen och pappan hade fått ett farsnamn - nu gällde det att ta reda på vilka de var ... Och det blir jag förstås aldrig färdig med, även om jag har hittat Marias och Elsas syster Clara, deras farföräldrar, pappa Johans syskon och deras farbror guldsmeden Arnt Johansen - för att inte tala om att jag har samlat på mig närmast skrattretande nördig kunskap om systrarnas Blix-släkt på mödernet. Men detta är lite väl avsides från ämnet om prästsläkten Drake, så jag hänvisar till en tråd på Facebook (denna kommentar och de följande handlar om just Embdeman-systrarna, tråden i sin helhet om systrarnas morföräldrar herr Erik Lauritsen Blix, Marit Jensdatter Bull och det parets eftersläkt) för mer info. Eller skicka PM!

Jag har förstått att det är svårt att ta del av innehållet på Facebook, trots att detta ligger i en "öppen tråd", så jag sammanfattar forskningsläget. (Vill ni ha källor till något så fråga, detta blir långt nog som det är):

Johan Giertsens anor är alltså kända. Johans pappa Giert Janson var handelsman, troligen från Nederländerna. Han var även rådman i Trondheim en tid. I vissa samtida källor kallas han Johanssøn, men själv undertecknade han konsekvent handlingar som "Gerridt Janssonn", och vi utgår från att han själv hade koll på den saken.

Giert tycks ha etablerat sig i Norge senast 1612/13 och bör varia född tidigast på 1580-talet. Han dog senast våren 1633. Vid skiftet efter honom i oktober 1634 hade hans änka, Elsa Embdemans farmor Else Christensdatter, ingått ett nytt äktenskap med Laurits Jensen Schifue.

Gierts bror Arendt Johansson var guldsmed. Denne bror var död 1645/1649 och hade då testamenterat 100 riksdaler till Trondheims bostadslösa. Johan Giertsen och hans bror samt styvfar lovade att betala ut beloppet, men detta regleras tydligen först efter Johans död, när änkan Mette Eriksdatter (Blix), Else Embdemans mamma, i mars 1663 hade betalat hela summan. Mette var för övrigt en yngre syster till Lucie Eriksdatter (Blix), hustrun på bilden i inlägg #39.

Johans mamma hette alltså Else Christensdatter. Tillsammans med Giert hade hon barnen Johan, Christen och Grete. I nästa äktenskap med Laurits fick hon sönerna Svend, Peder och Jens.

Detta om Elsa Johansdotter Embdemans farfar Gert, farmor Else, farfars bror Arent och farbröder och fastrar.

Jag passar på att berätta att Elses morfar var herr Erik Lauritsen Blix (ca 1570-1633) i Oppdal (född i Undersåker, Jämtland). Mormodern var Maren Jensdatter Bull. Herr Erik och Maren hade tio barn. Minst hälften av dem hade i sin tur egna barn som jag har kartlagt efter bästa förmåga. Herr Eriks och Marens anor är också delvis kartlagda - men vi har nog redan kommit för off topic som det är.