NULL Skriv ut sidan - SV: Osby

Anbytarforum

Titel: SV: Osby
Skrivet av: Torbjörn Björkman skrivet 2023-03-26, 17:49
Hej Slähultsdiskussionen!

Jag har efter att ha forskat släkten bakåt hittat till ett antal Nils Nilssöner, Rafn och "Eriksson" och Slähult m.fl. Jag har intresserat läst diskussionerna och försökt gräva fram något ytterligare och hittat på några datapunkter till som inte tycks ha kommit upp. Jag lyckas tyvärr inte dra väldigt mycket slutsatser av dem, men kanske de hjälper/stjälper någons resonemang någonstans. (Kanske jag har missat och något är välkänt. Det var mååånga poster om det här att gå igenom.)

Först konstaterar jag att i Jordrevningsprotokollet 1671 nämns förutom namn att de boende har uppvisat dokument från åren 1575, 1636, 1643, 1624 och 1662, så jag tittade i Lensregnskaberna för de tidigare åren. Jag hittade:

* 1624-1625, husbondhold: "Niels Erichsenn aff 1 [?]ing jord i Sleold som hans fader oplad for honom."
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=20167158#283654,55230035
Lyckas inte riktigt med andelen, jag tycker det ser ut som "sexting", men är osäker. Baserat på allt annat, är det här gissningsvis när Nils Nilsson "Eriksson" Rafn (d. 1682), då i 20-årsåldern, kommer till sin gård. Som skrivet, bör hans far vara vid liv (brukar annars stå "som X fraa döde", istället för "oplad", men vet inte hur säkert sånt är).

* 1643, husbondhold: "Gaff Niels i Sleeolt, aff en 8 part i den gaard, hans fader Suend for honom oplad".
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=20167158#283668,55235456
Möjligen är både detta och tingsärendet från 1643 som hänvisats till annanstans de som avses vid jordrevningen. Detta ger i alla fall ett datum för Nils Svensson (d. 1669) i Slähult. Fadern Sven synbarligen vid liv.

Det var tyvärr allt, jag hittade ingenting i räkenskaperna för 1574-75 (lucka efter det) och för en period på 1630-talet verkar husbondhold saknas, jag hittar bara städsmål och sagefald.


Sedan ett slumpfunnet samband ur Osby kyrkbok: Per Nilsson i Sibbarp död 1673-03-25 (56 år, f. ~1617) och hans hustru Svenborg Nilsdotter begravd 1672-03-20 (58 år, f. ~1614) anges bägge vara födda i Slähult och (...trumvirvel...) bägges mödrar hette Elne. De kunde förstås inte ha gift sig om de var syskon (varken hel- eller halv-), så om man tror på detta så fanns det alltså i Slähult på 1610-talet inte bara flera samtidiga Nils (vilket är välkänt) utan dessutom ska (minst 😭) två av dem ha varit gift med en Elne. Detta gjorde bara allting trassligare för mig, jag postar det här i hopp om att det gör någon annans liv enklare istället.

mvh,
Torbjörn Björkman