NULL Skriv ut sidan - SV: Sandmark

Anbytarforum

Titel: SV: Sandmark
Skrivet av: Sylvia Leijon skrivet 2023-03-22, 16:45
Hej Jan!
Det är länge sedan jag var inne och tittade på tråden "Sandmark", för jag tyckte inte att jag kunde komma längre än till min farfars farfars far sergeanten (han blev ju sergeant i Upplands regemente) Per Sandmark. Men  härom dagen hamnade jag ändå här av en slump. Jag blev väldigt intresserad av det arbete som du och andra har lagt ner på  att hitta hans härkomst.
Jag kan lägga till en sak som kanske ytterligare kan stärka riktigheten i det som du visar i "god frejd-intyget", nämligen att Per/Petter verkligen föddes i Vireda. Min far som hade hört mycket talas om Per Sandmark av sin farfar berättade om honom för oss barn. Han sade ofta: "Jag undrar varför han flyttade från Lommaryd ända till Uppland!" För många år sedan letade jag i Lommaryds kyrkböcker men hittade ingen Per eller Petter som kunde vara min ff ff f.
Men nu - jag tittade genast på en karta och upptäckte att Lommaryd ligger mycket nära Vireda, där du ju har hittat Petter Månsson Sandmark, som han tydligen heter. (Man kan undra var och när patronymikonet ändrades!). Kanske hade mina förfäder från början sagt "i Lommarydstrakten" eller liknande, när de talade om Per Sandmark.
Jag tror absolut att du har rätt! TACK!