NULL Skriv ut sidan - SV: Dubois

Anbytarforum

Titel: SV: Dubois
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-03-21, 21:46
Hej igen!

Jag missade att kontrollera sidan med kompletteringar till NV där det står att ryttare Henrich Dubois (tab 21A) hade en dotter, Brita, döpt den 26/6 1721 i Maria Magdalena församling i Stockholm (CIa:5, sida 219). Sorry! En av faddrarna vid dopet var jungfru Ebba Ekrooth. En ”fundering” (som du, Kjell, snällt kallar mina spekulationer  ;D ) är huruvida Ebba var släkt med hökare Anders Ekeroth, som står som förmyndare till två barn i en bouppteckning, daterad 15/1 1734, efter Christina Brun (Anna Christina i en bilaga) – då gift med borgare och krögare Carl Brandius (Stockholms F1A:110, sida 283). Carl Brandius var möjligen samma person som, eller son till, handelsman Carl Brander, som var fadder vid dop av Tobias Soltner och Christina Bruns barn Helena den 15/10 1688 i Maria Magdalena församling i Stockholm. Om släktskap mellan de två ”Ekrötterna” bekräftas kanske denna information stärker indikationen om släktskap mellan ryttaren Henrich Dubois och paret Christina Brun/Tobias Soltner. En annan observation är ryttare Henrich Dubois svägerskas namn, Elizabeth Thomasdotter Funch (gm Nicolas Deboe, tab 17). Förslagsvis var det hennes pappa, Tommas Funck, vars arvingar ägde en gård och trädgård i kvarteret Laxen, som ligger vid Hornsgatan i Maria Magdalena församling, enligt Holms tomtbok 1679 (fol. 50, se bifogad bild). Tobias Soltner och Christina Bruns första barn, som hittas i Maria Magdalena församling kyrkoarkiv, döptes den 22/10 1680, dvs året efter färdigställandet(?) av Holms tomtbok. Christina Brun kan då, eller senast 1705 (mtl 1705), ha bott i gården/tomten ägd av Anders Holländares änka enligt Holms tomtbok 1679* i kvarteret Ormen den mindre, som också ligger vid Hornsgatan, ett kvarter ifrån Laxen.

*Möjligheten baseras på var grannen Hans Matssons gård var belägen i Holms tomtbok jämfört med var han bodde i mtl 1705 i förhållande till var Christina Brun då bodde.

Ryttare Henrich Dubois mamma hette Gertrud Niclasdotter (trol Oudart) enligt NV (se Joris Dubois, tab 16). Var Gertrud ett vanligt förnamn bland valloner/fransyskor runt 1700? Varning: här kommer en långsökt fundering (som säkerligen andra redan har gjort)!  8)

Kan Gertrud, liksom Tilman, också ha varit en länk mellan Dubois och Le Brun? Om Nicolas le Brun (tab 13) står i NV att han fick ett utomäktenskapligt barn med ”en franzoos kåna Gertrudca 1657 (avlat i Överum?, fött i Mogata socken). Kan det ha varit den franska Gertrud, som senare (ca 1660) gifte sig med Joris Dubois (tab 16) i Nävekvarn, som ligger strax norr om Mogata (men på andra sidan Bråviken)? I sådant fall skulle ryttare Henrich Dubois ha haft ett halvsyskon med släktnamnet Le Brun (såvida ett utomäktenskapligt barn fick pappans släktnamn, och såvida barnet levde då Henrich föddes). I en bouppteckning, daterad 12/7 1738, efter Christina Brun (död 22/5 1738, en annan än de två Christina Brun nämnda ovan  ::) ), står att dödsboet ägde en gård i Maria Magdalena församling och att Christina hade en dotter vid namn Gertrud Christina Gran, gift med handelsman och bryggare Petter Losen (F1A:120, sida 2048, länk: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0107601_01203#?c=&m=&s=&cv=1202&xywh=1821%2C166%2C5365%2C2479). Självklart är det mycket mer troligt att denna dotterns namn Gertrud valdes av någon annan anledning, men tanken att hennes mormor var ”franzoos kåna Gertrud” och att hennes ”biologiska” morfar var Nicolas le Brun (tab 13) är ändå lite roande. Dessutom misstänker jag att några Brun i Maria Magdalena församling omkring 1700 var (andra) barn till Nicolas le Brun (tab 13) - mer om det vid senare tillfälle. I bouppteckningen efter Christina Brun (hon som dog 22/5 1738) är hustru Anna Depken och bryggare Adam Radou omnämnda i en bilaga. Kanske kan det vara ett tecken på en koppling mellan denna Christina Brun och valloner. Namnet Depken är ju kopplat till bl.a. Älvkarleö bruk, där det fanns personer med släktnamnet Le Brun vid den här tiden - mina anor till exempel! 😊

Tillman-länken mellan Dubois och Le Brun
Vad gäller Tillman har jag funderat lite över vem krukmakare Hindrik Tim i Maria Magdalenas kvarter Bocken, enligt Holms tomtbok 1679, kan ha varit (se bifogad bild). Tomten intill Hindriks ägdes av guldsmed Johan Schick, som förmodligen var pappa till Lucia Johansdotter Schick, gift med bryggare Claes Lampa (enligt adelsvapen.com om Lampa). Några funderingar kring stavningsvarianter av Tilman har jag gjort här (se mitt inlägg den 2023-03-06, där jag t.o.m. har spekulerat kring släktnamnet Lindblom!  :o ) : https://forum.rotter.se/index.php?topic=191503.0.

Frågan i mitt förra inlägg om relationen mellan guldsmed Gotfred Dubois (tab 54) och paret Johan De Broen/Maria de Vilen berör också en observation i Holms tomtbok 1679. I kvarteret Marsvinet, i Maria Magdalena församling, finns namnet skinnare mäster Petter Ville (se bifogad bild). Släktnamnet tycks mig misstänkt likt de Vile/de Ville. Intill Petters gård finns, i Holms tomtbok 1679, brännvinsbrännaren Lars Pukes gård. I den gården gifte sig Barbro Mårtensdotter Le Brun 1709, vilket jag har skrivit om här: https://forum.rotter.se/index.php?topic=176804.0.

För översikt av kvarteren Laxen, Bocken och Marsvinets lägen i Maria Magdalena församling bifogar jag en bild från 1733-års karta. Kvarter nr 68 = Laxen, nr 49 = Bocken och nr 75 = Marsvinet.

Vänliga hälsningar,
Jan