NULL Skriv ut sidan - SV: Dubois

Anbytarforum

Titel: SV: Dubois
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 2023-03-20, 14:51
Hej Jan!

Vi är säkert många, som intresserat följer dina funderingar om kopplingar mellan diverse Stockholmssläkter. Vallonsläkterna le Brun och Dubois tillhör definitivt inte de enklare att utreda. Framför allt för den senare släkten har det efter böckernas utgivning 2012-13 tillkommit ett flertal kompletteringar och rättelser. Många hann jag redovisa på min hemsida, innan ComHem lade ner den. En viktig förändring, som berör frågan i ditt inlägg, har kanske inte nått fram till alla.

Vi kan utgå från Tabell 22 i NV del I sid 202. Där upptas fyra barn. Sonen Hindrich dör 7/10 1711 i Hannäs och han är inte identisk med ryttaren Hindrich Dubois, som ju lever 1721. Före Hindrich vill jag tillfoga ett femte barn, en son Collas, som vi kan ge tabellnummer 23A. Denna tabell är identisk med bokens Tabell 3 sid 196, vars första stycke ska lyda som följer
"Collas Collasson Deboe, trol son till Clas (tab 22), är nyanställd körare 1701 och sedan hjulmakare vid Gusums bruk i Ringarum från 1702 fram till sin begravning 2/4 1736. Han uppges då vara 57 år gammal, dvs f c 1679."

Hälsningar
Kjell