NULL Skriv ut sidan - SV: Släkten Drake - Jämtland

Anbytarforum

Titel: SV: Släkten Drake - Jämtland
Skrivet av: Annika Ericsson skrivet 2023-03-18, 21:16
Måns Drakes svåger Lars Olofssons bostadsort handlar inte så mycket om att kunna tyda den än om att dess namn delvis är dolt. Kanske är hela namnet läsbart på den renoverade domboken, som torde finnas på Arkiv Digital.

Ja, det är mer läsbart, se bifogad bild. Måns Drakes svåger Lars Olofsson bodde 1667 i Grytan - den by där salig herr Olof Pedersson Drakes barn samma vår hade sålt 8 tunnlands arvejord till befallningsman Daniel Bertilsson.

Min hypotes blir därför att Olof Drakes barn hade gemensamma rötter med Måns Nilsson Drake och hans syster, Lars Olofssons hustru N.N. Nilsdotter? [Drake] och att Lars Olofssons och herr Olof Drakes respektive intressen i Grytan berodde på att gården i ett tidigare skede hade delats mellan två syskon.

Om vi kan förstå hur Lars Olofsson hustrus + ryttaren Måns Drakes anor löper samman med herr Olof Drakes anor, så skulle det tillföra viktig kunskap om denna Drak-släkts rötter. De gemensamma anorna kan finnas redan i Olofs föräldrageneration. Måns Nilsson Drake skulle exempelvis kunna vara son till herr Olofs syster Elisabet Pedersdotter [Drake] i Härnösand.

En första orientering om Grytans historia finns på Brunflo hembygdsförenings hemsida (https://www.hembygd.se/brunflo/Lund-och-Grytan), men här vill jag (omsider, just nu forskar jag på annat och vill inte tappa fokus) gå igenom källorna själv, eftersom mycket verkar vara fel. Bland annat står det på sidan jag länkade till att Olof Drake hade en syster Anna Persdotter, gift med länsman Erik Kjellsson, vilket inte stämmer!