NULL Skriv ut sidan - SV: Lars Lallesson på Wallby No 2 i Alfshög socken

Anbytarforum

Titel: SV: Lars Lallesson på Wallby No 2 i Alfshög socken
Skrivet av: Desirée Ernerby skrivet 2023-03-14, 16:44
En sökning i mantalslängder avseende Vallby efter möjliga föräldrar till Swen Swensson och hustru har bara gett ett resultat. Mor Anna 86 år (1766) och 87 år (1767). Hon är kanske ”Änkan Anna Swensdr i Wallby”, som drygt 85 år gammal dör 1771-11-18 (CI:2 Bild 114/s. 305).

Jag har också sett att dottern som föds 1746-11-05 CI:1 (Bild 135/s. 239) heter Sisela.

Det första någorlunda säkra åren som jag hittat Swen Swensson är 1748 (Bild 140/s. 262) och 1749 (Bild 339/s. 653 ”från N:3 …”. Se också (Bild 340/s. 655).

Sökandet ifråga har gjort att jag på Internet hittat viss formation om Vallby p.g.a. att jag blev nyfiken på Lantmätare Johan Söderling, som bott där. Han begravdes 12 jan. 1722 CI:1 (Bild 75/s. 131).

Jag har trott att Vallby var en liten by på 1700-talet, men så var det nog inte.

”CLAS TOLLIN
Lantmätaren Johan Söderling och den geometriska jordeboken M2

Efter det att Halland formellt avträddes till Sverige 1658 fick västgötalantmätaren Kettil Claesson Feltrerus ansvar även för Halland. Den förste ordinarie lantmätaren som både verkade och bodde i landskapet var dock Johan Söderling. Söderling arbetade 1681 vid den av Karl XI tillsatta skånska kommissionen och i Bohuslän 1683. År 1685 fick han fullmakt som särskild lantmätare för Halland. Han tog dock inte sin formella lantmäteriexamen förrän 1691. …

Liksom andra av kronans lantmätare disponerade Söderling ett tjänsteboställe som en del av lönen. I Halland avsattes hemmanet Kärreberg nr 3 i Alfshögs socken. Kärreberg var en stor by vid nuvarande Vessigebro, drygt en kilometer norr om Alfshögs kyrka. Söderling köpte dock en frälsegård i Vallby 2,7 kilometer söder om kyrkan där han valde att bo. Orsaken till att han föredrog Vallby var knappast behovet av lugn och ro. Söderling skriver till landshövding Hans von Dellingshausen 1703: ”Det gifwes 2:e lättfärdeige Kroghus här i Wallby där boråshandlare dagligen dricker köpeskål” och andra [personer] ”af dagelig Wahna dricka, skrijka, svärja och swärma natt och dag och den högste Gudh storligen förtörna (så) att mig synes med frucktan bon där i byen”  …”   
(Sök t.ex. på: den geometriska jordeboken M2)