NULL Skriv ut sidan - SV: Laurin

Anbytarforum

Titel: SV: Laurin
Skrivet av: Anna Scheutz skrivet 2023-03-01, 19:54
Hej,


jag har ingen forskningskunskap om resande och försöker reda ut något jag stött på i min forskning.


Jag har en anmoder som dyker upp i Stockholm men är född i Västerås. Hon heter Johanna eller Johanna Dorothea Laurin. Jag har till slut hittat henne i födelseboken i domkyrkoförsamlingen i Västerås med angivna föräldrar Anders Laurin och Cajsa Ersdotter och födelsedatum 7 juni 1777.
Två av hennes barn, som alla föds i Stockholm, har en Anna Maria Laurin som dopvittne. Denna Anna Maria är också från Västerås domkyrkoförsamling och född 1773, föräldrar är handlanden Anders Lagerin och Catharina Ersdotter.  När jag googlade på Lagerin och Laurin dök det upp information om resande.
 
Nu undrar jag om släktnamnen Lagerin och Laurin även finns utanför resandesfären eller om det troligaste är att min anmoder tillhörde en resandesläkt? Det som gör mig fundersam är att hon inte gifter sig med någon från en resandesläkt, hennes man var vallonättling (Tillman).


Hoppas att någon som är kunning på det här området kan reda ut begreppen lite åt mig.


mvh
Anna Scheutz