NULL Skriv ut sidan - SV: Marstrand

Anbytarforum

Titel: SV: Marstrand
Skrivet av: Kenneth Bengtsson skrivet 2023-03-01, 11:39
Den 6/11 1638 så säljer borgaren i Marstrand Vilhelm Eriksson, med sin hustrus, Ingrid Mogensdotter, ja och samtycke gården Fagerfjäll i Stenkyrka sn till salig Knut Pederssons änka Kerstin Due. Det var alltså Vilhelm som sålde detta. Hans bror Torger var bara med som underskrivare av dokumentet. (Det har tidigare nämnts att han tillsammans med sin bror Torger skall ha sålt Fagerfjäll)
Fagerfjäll hade tidigare (1623) tillhört Jens Brahes gods. Hur har detta kommit i Vilhelms ägo?
Vilhelms far levde då så det kan inte vara arv efter honom.


Göteborgs och Bohus läns landskontor (O) EIX:1b (1570-1670) Bild 197 / sid 760 (AID: v50640.b197.s760, NAD: SE/GLA/12516)
6/11 1638
Kiendis Jeg Willum Ericksen Borger och Indwonere Wdj Marstrand, och giörer for alle Witterligt, och med dette midt Obne breff ßom ieg haffuer ladet shriffue for mig och alle mine arffwinger, at Jeg med min frij Wilge och Welbetenckende Raadh och hou sampt min kiere Hustrue Ingrj Mogens daatter hendis Ja och samtöche haffuer ßooldt och affhendt, och nu Wdj dette mit Obne breff alldelis ßellger schiöder och affhender fraa mig och alle mine arffuinger, ßom nu er och her effter kommendis Worder, och thill Erlig och Welb: fru Kirstin Due salige Welb: Knud Pederßen till Oußnes och hendis arffuinger ßom nu ehr och her effter kommendis Warder, min gaard Forrefield  liggendis paa Thiören Wdj Steenkiercke ßogn ßom Laurs och Mattis Nu paa boer med schouff och Marck ager och Engh, Woot och tiurt, fische fang och fægangh och alle Lunde steder, schalt Landschyld och alle anden herlighed ßom der till ligger och aff arilds thid tilliget haffuer, Intet Vndertagendis Vdj Nogen Maadhe Och haffuer for:ne Frue Kierstin Due fornöyet migh och min Hustru de Mindste Penge med de Meeste ßom oß Vdj mellem udi Voris kiöb kom, ßaa Jeg och for:ne min hustru tacker hende goot for god och Richtig betalningh Vdj alle maade, thi kiendis ieg for mig och for:ne Min hustru Ingrj Mougens daatter sampt allis Woris arffuinger ßom nu ehr och her effter kommendis Worder, Ingen loed Pandt deell eller Rettighed at haffue thill for:ne gaard Forrefield, Mens Will Wære for:ne Welb: Frue Kierstin Due ßampt alle hendis arffuinger ßom Nu ehr och her effter kommendis Worder ders Frij och fuldkommelig hiemmell och tillstandt, at de ßamme gaardh for:ne Forrefielld med all ßin Rette tilliggellße ßom der till ligger och aff arilds thid der till ligget haffuer, schall haffue Nyde Bruge och beholle thill Ewindelig Odells Eye for huer mand tilltale ßom der kand Paakomme Vdj alle Maade, at ßaa ..standhed ehr, och Vdj alla Maade aff mig, och alle Mine arffuinger Vröggeligen holldis schall ßom forshreffuet staar daa haffuer Jeg tröcht mit Zignete her Neden forre, och med Egen hand Vnderschreffuet, Och Wenligen Ombedet Min kiere Broder Torgier Erichsen, Borgere Wdj Mastrand, Och Morten Christenßen Byeschriffuere ßammestedis, at dj thill Witterlighed Wille forseyle och Vnderschriffue, Actum Mastrand den 6 November Anno 1638

Willum Erichßen                         Thorgier Erichsen                          Morten Christenßen

Anno 1639 den 14 februarij holtis ting paa Tiörn Wdi Thofft daa er dette breff Lydeligen Lest och forkyntt
                                                                                                                                  Morten Frost