NULL Skriv ut sidan - Norell, Färlén, Ramström ?

Anbytarforum

Titel: Norell, Färlén, Ramström ?
Skrivet av: Åsa Paletun skrivet 2012-01-03, 22:36
Min farmors mor hette Brita Viktoria Norell f. 1891-11-01 i Ygsbo Färila. Jag har frågetecken om både hennes man och hennes far och henne själv.
Hennes man hette Olof Johansson Ramström. Enligt uppgift från Arne Elfqvist så gifte de sig 1921-12-04 i Älvros, Härjedalen och Olof dog 1944-01-17.  
Min farmor föddes 1913 i Lillbyn Färila (d.v.s. 8 år innan Brita & Olof gifte sig) - någon som har uppgift om var Olof bodde runt 1912-13 ? Är det sannolikt att han är pappan ?
Jag har också olika uppgifter om var han kommer ifrån och när han är född: 1884-06-24 alternativt 1872-07-25. I folkräkningen 1890 finns en Olof Ramström född 1872 boende i Ramsta, Nora (Y). Handlar allt detta om samma person - eller är det 2 olika eller vad stämmer ?
 
En ytterligare fråga är - var kommer Britas efternamn Norell ifrån ? Hennes pappa ska enligt uppgift heta Per Erik Larsson Ferlén.. Har hon varit gift tidigare ?
 
Min nästa fråga gäller Per Erik Larsson Ferlén (Ferle) född 1868-02-01 i Stocksbo, Färila.  
(På http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/pedigree_view.asp?recid=100458603422& spouseid=&lds=1®ion=17&frompage=99 - hittade jag namnet Larsson också).
Enligt uppgift på Brita Viktoria Norell står det Barn utan känd fader. Brita föddes 4 år före sina syskon, men enligt familysearch så gifte sig hennes mamma & pappa runt 1890 - så det känns hittills sannolikt att det är Per Erik är hennes biologiska pappa. Kan detta stämma - d.v.s. är Per Erik sannolikt Britas pappa ? Britas mamma hette Anna Margareta Olsdotter och är född 1874-01-10 i Ygsbo, Färila.
 
All annan information kring alla dessa personer är varmt välkommet ! Jag har t.ex. sett en bild i Jamtlis bildarkiv på en Olof Johansson Ramström som ska ha varit med och uppfört Härjedalsgården på Skansen - någon som vet mer om det t.ex. ?