NULL Skriv ut sidan - SV: Gideå

Anbytarforum

Titel: SV: Gideå
Skrivet av: Elisabeth Fryking skrivet 2023-02-27, 13:54
Hej, allihop!
 
Finns det någon Gideåkännare som kan hjälpa mig klara upp följande dilemma. Kan det avgöras om min anfader Johan Johansson har de föräldrar jag tror att han har? Håller argumentationen?
 
Mvh,
 
Elisabeth
 
Problem: 
Min ff ff, Johan Johansson, uppges vara född 1821, utvandrade från Gideå till Arnäs 1853 och bildade familj där. I HFL för Arnäs är han uppförd med Gideå som födelseort, men ingen Johan Johansson född 1821 i Gideå passar. Vi har kollat migrationen till och mellan Gideå och Arnäs utan att hitta någon kandidat som passar. En möjlig förklaring kan vara att födelseåret är fel. Det finns nämligen en Johan Johansson född 1827 som med viss sannolikhet är identisk med vår.
 
DB Gideå C:1 (1807-1844) s. 84
Johan Johansson f. 1827-04-17 Gideå Grundsjö, son till Johan Eriksson f. 1797-08-16  och Brita Kristina Andersdotter f. 1795-08-19, gift 1823-06-24. Denne Johan Johansson finns med i www.kr (http://www.kr)åken.se, men inga ytterligare upplysningar finns om honom där, varken angående vigsel, barn eller död.
 
HFL Gideå AI:2 (1824-1837) s. 70
Johan Eriksson med hushåll bor i Grundsjö-kronohemman.
 
HFL Gideå AI:3 (1838-1845) s. 83
Johan Eriksson med hushåll bor fortfarande i Grundsjö-kronohemman. Johan Johansson förefaller att vara överstruken, men ingen notering finns om utflyttning eller död. 
 
HFL Gideå AI:4 (1846-1854)
I denna HFL har vi inte hittat den Johan Johansson f. 1827 som kom från Grundsjö, men här dyker en Johan Johansson f. 1821 upp. Det är otvivelaktigt denne Johan Johansson som är vår ff ff. Han kan bindas till minst 3 platser samt till utflyttning till Arnäs:
 
•   Gettingsta s. 74 Dräng Johan Johansson, överstruken och registrerad som utflyttad till s. 80
•   Gettingsta s. 80 Här finner vi honom i Johan Erikssons hushåll, som Son Dräng Johan Johansson! Han er införd med ett annat bläck än resten av hushållet, samt som utflyttad till s. 74. (Skulle han ha varit registrerad som inflyttad från 74 i stället, eller har han flyttat fram och tillbaka?) 
•   Gettingstabodum s. 95. Dräng Johan Johansson registrerad som inflyttad från s. 80, dvs. från hushållet Johan Eriksson, och utflyttad till Arnäs med referens till 52. Arnäs. Av förhörsöversikten framgår att utflyttningen måste ha skett 1853 eller 1854.
 
UFL för Gideå de aktuelle åren har förkommit, men i IFL for Arnäs B:1 (1842-1861) finns följande införing om Johan Johansson f. 1821 för 1853-10-19:
 
Dr. Johan Johansson fr. Gettingstabodum är född [ streck] 1821  o döpt d. [streck] kan ej uppgifvas - föräldrarne för attestgifvaren obekanta. [Hvad?] församling de tillhörde kunde derför ej af attestgifvaren uppgifvas, äfvenleds för [honom?] obekant, om han [har vistats?] utanför Gideå.
 
I Arnäs återfinner vi honom i Täfteå. Här gifter han sig 1855. Arnäs EI: (1855-1892) s. 3. 
 
Hemmanstillträdaren Johan Johansson från Gideå, nu tjenande i Täfteå, och bondedottren Sara Catharina Larsdotter i samma by.
 
I senare HFL finner vi honom konsekvent som Johan Johansson f. 1821, och med Gideå som angiven födelseort, fram till 1903-09-07, då han avlider, ref. Arnäs F:2 (1895-1913). I Kråken.se finner vi honom som far til Lars Johan Johansson, f. 1859-05-09, men varken födelseår eller dödsår för denna JJ finns i Kråken.
 
Argument mot att det är samma person:
•   Det er stor tidsskillnad mellan 1821 och 1827. Missförståndet borde ha upptäckts.
•   Den som förde HFL s. 80 i Gideå AI:4 blandade ihop Johan Erikssons son JJ f. 1827 med en annan JJ f. 1821.
•   Inflyttningsregistreringen kan tolkas som att JJ själv inte visste vilka föräldrarna var eller var han kom ifrån.
 
Argument för att det är samma person:
•   Det är lätt att förväxla talen 1 och 7.
•   Johan Johansson f. 1821 uppges vara son till Johan Eriksson f. 1797-08-16 i HFL Gideå AI:4. Det er väldigt osannolikt att han har haft ännu en (samtidigt levande) son, och då utom äktenskapet, med samma namn.
•   Johan Johansson uppges vara både son och dräng i Gideå AI:4 s. 80. Det tyder på at han har varit dräng utanför pappans hushåll en tid, och kommit tillbaka en kort tid innan han har flyttat vidare. Det er inte vanligt att torpare har drängar på denna ort, och Johan Eriksson har inte haft drängar registrerade i sitt hushåll tidigare. 
•   Inflyttningsregistreringen kan tolkas som att registratorn inte kunde hitta Johan Johansson i kyrkböckerna. Detta kan förklaras med att fel födelseår har införts i HFL Gideå AI:4, och att felet har fortplantat sig.
•   Kråken.se har inte födelseinformation för den Johan Johansson som är far till Lars Johan Johansson f. 1859-05-09, och inte familje- eller dödsinformation för den Johan Johansson som är f. i Gideå 1827-04-17.
•   I våra undersökningar av in- och utflyttningslängderna för Gideå har vi inte hittat några andra kandidater.
•   Gideå uppges vara födelseort i HFL från Arnäs. Det tyder på at JJ visste var han var född.
•   JJs ålder vid utflyttning och giftermål passar kanske bättre om han är född 1827 än om han är född 1821.
 
(Meddelandet ändrat av Efryk 2013-04-07 22:59)


Här kommer en sentida uppdatering av ovanstående problem. Det kan verka som att skälet till att Johan Johansson var en smula otydlig om sin bakgrund när han kom till Arnäs var att han hade gjort en kvinna med barn. Hon hette Gustava Sara Johanna Johansdotter och bodde i Getingsta Bodum där Johan Johansson var dräng. Hon var gift med Kristoffer Abramsson, som satt på fästning på livstid för dråp. Hon hade redan flera barn när hon blev gravid med Johan Johansson. Vad de två hade för relation vet jag inte, men han dyker upp i Arnäs när hon är ungefär i fjärde månaden. Sedan gifter han sig och får tre äkta barn med Sara Catharina Larsdotter utan att den oäkta sonen någonsin blir nämnd. Gossen heter Johan Alfred och hamnar ganska snart i fosterhem. 1891 utvandrar han med fru och barn till Brasilien. Han gifter så småningom om sig med en brasilianska och får två barn med henne. Jag upptäckte det här när jag plötsligt och till min förvåning hittade ganska nära släktingar i Brasilien som jag inte visste om. Med hjälp av upplysningar från dessa samt pusslande med DNA-träffarna kom vi fram till att ingen annan än min ff ff Johan Johansson kan vara far till Johan Alfred, en oäkting som efter 170 år nu har fått en far. Detta är troligtvis förklaringen till den lite luddiga biten i Johan Johanssons historia.