NULL Skriv ut sidan - SV: Lars Lallesson på Wallby No 2 i Alfshög socken

Anbytarforum

Titel: SV: Lars Lallesson på Wallby No 2 i Alfshög socken
Skrivet av: Mats Winbro skrivet 2023-02-23, 11:35
Hej!
Jag kan fylla på med lite information kring släkten i Ulvsbo, Okome socken:
Håkan Jönssons far var högst sannolikt den Jöns Lalesson som var åbo i Ulvsbo #1 Tore Svensgård år 1690 (Jb). Han avled 1714 och begravdes i Okome 1714-10-03 utan angiven ålder. Hans hustru, vars namn är för mig okänt, överlevde honom.


Håkan Jönsson blev gift 1715-12-26 i Vessige med Elisabet Lalesdotter som var född 1693-08-11 på Hällingen (Bjerrome Nr 4 Olof Håkansgård), Vessige (dotter till Lale Asmundsson och Gunnella Persdotter som flyttat dit kring 1691 (Mtl) från Salltorp #1 Lilla i Alfshög). Elisabets äldre syster Anna som blev gift till Myckhult i Askome är min hustrus ana.


Lale Håkansson blev gift 1753-06-24 i Sibbarp (N) med Maria Persdotter som var född 1730-07-24 i Gödeby #1 Nils Larsgård, Sibbarp (dotter till Peder Bryngelsson och Kerstin Nilsdotter, gården kallas "Övraby"). Om änkan Maria står det i husförhörslängden att hon håller sig undan från förhören. Det är på ett sätt lite komiskt eftersom hennes morfar Nils Christiansson var klockare i Sibbarp (klockarna var, så vitt jag förstått det, med som prästernas ständiga "sekreterare" vid dessa husförhör). Marias moster Maria Nilsdotter som blev gift till Guttared i Sibbarp är min egen ana.


Familjen i Ulvsbo hade nog ovanligt gott om pengar eftersom att även bouppteckningen efter Lars Lalessons äldre bror Per Lalessons hustru Helena Mårtensdotter (född 1767-11-05 i Skärvered, Askome och död 1824-04-27 i Ulvsbo) visar ett rikt bo med stora utestående fordringar och inga skulder (det var Per och Helena som tog över gården i Ulvsbo).


Ån där Lars drunknade kallas väl idag "Lillån" och stupar brant ner i Ätran mitt inne i Vessige kyrkby, med flera före detta kvarnar (idag är en av dessa ett vattenkraftverk).


// Mats