NULL Skriv ut sidan - SV: I vilken bok hittar vi hänvisningen?

Anbytarforum

Titel: SV: I vilken bok hittar vi hänvisningen?
Skrivet av: Erik Edgren skrivet 2023-02-22, 19:08
Det står inte M 191/30, det står Fl. 191/30. Det betyder Flyttbevis nummer 191 år 1930, och det gäller inte L. Eklind utan Anna Elisabeth Eklind. Det är svårt att se på Riksarkivet, men på Arkiv Digital, där det är scannat i färg, så ser man att det är skrivet med en annan penna än L. Eklind. Och i utflyttningsboken 1930 hittar vi mycket riktigt Anna Elisabeth på nummer 191.
 
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00042116_00169#?c=&m=&s=&cv=168&xywh=-1290%2C1741%2C7248%2C3896 (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00042116_00169#?c=&m=&s=&cv=168&xywh=-1290%2C1741%2C7248%2C3896)

Aha, ok. Tack, då har man fått lära sig en ny förkortning ;D


Hejsan, Eklind från Hallsberg tycks mig som rätt osäker, tycks inte ha lämnat Hallsberg vid den aktuella tiden, dvs 1910.
Värt att testa är att se om de kommunala arkiven i Sunne har några uppgifter, det är lite för tidigt för barnavårdsnämnden men möjligen socialnämnden eller dess eventuella föregångare. Notisen om fader i församlingsboken är ju utan någon reservation, vilket möjligen tyder på att det finns ett faderskapserkännande, detta kan då finnas i bilagan till födelseboken (normalt inte skannad utan finns på landsarkivet), vilket borde vara Värmlandsarkiv i Karlstad.
Lycka till,
Vänligen,
Calle

Enligt Sveriges dödbok 8 så finns det endast 1 person från Kristinehamn eller som dog i Kristinehamn som hette Eklind, och som hade ett förnamn som började på L, och det var Johan Fredrik Leonard. Han gifte sig aldrig utan var endast tillsammans med en annan än med min styvmors gammelfarmor.

Hm. Så det finns alltså 2 olika födelseböcker; en som är skannad och en som inte är skannad? Vad omständigt! :D Kan ju ringa in till dom i morgon och fråga. Och om många/alla församlingar/socknen körde med 2 kopior av födelseböcker, så kanske det riktiga namnet på fadern till min biologiska morfar står med. Inte i Värmlandsarkivet, utan i Skåne...arkivet...? ??? Han var nämligen från Skåne. Nåväl. Tack för all info :)