NULL Skriv ut sidan - SV: Blix

Anbytarforum

Titel: SV: Blix
Skrivet av: Annika Ericsson skrivet 2023-02-18, 13:30
Men så spännande med lite mer information om Greger Blix!

Honom har jag skrivit lite om våren 2021 (https://www.facebook.com/groups/106244836070417/posts/4736805073014347/?comment_id=4809486669079520) i en tråd på Facebook där jag dokumenterar vilka individer som har kallat sig Blix fram till ca år 1700 - och förstås försöker utröna om och i så fall hur de var relaterade inbördes. (Om nålmakarens hustru Anna Blix kan passa in bland någon av de ca 200 individer jag hittills har hittat belägg för, vet jag ännu inte.)

Detta var vad jag då skrev:

GREGER BLIX (senkelmakare i Stockholm)

En Blix som jag inte sett att andra forskare har uppmärksammat, är senkelmakaren Greger Blix, som enligt kyrkoräkenskaperna för Maria församling i Stockholm begravde ett barn 1659 (https://sok.stadsarkivet.stockholm.se/Databas/aldre-kyrkbocker/Sok?sidindex=0&forsamling=Maria%2bf%25c3%25b6rsamling&bok=D%25c3%25b6da%2b1656-1680) och då var mästare inom sitt skrå.

En senkelmakare tillverkade snörband, remmar med järnbeslag och liknande. Jag tror att detta var ett skrå med förhållandevis låg status.

Greger bekostade 1667 begravningen av en ung senkelmakarmästare i en grav som tillhörde krukmakaren David Ungerman. Det var en murad grav långt framme i kyrkan. Även andra använde graven, och ofta rör det sig om namnlösa främlingar ("en tysk student", "en främmande hustru" etc). Att Greger kunde nyttja den graven betydde kanske att han var befryndad med krukmakaren, men jag tror annars att den senare har köpt en flott grav och tjänade pengar på att erbjuda ett ståndsmässigt vilorum till dem som inte kunde köpa en egen grav. Lite som en andelslägenhet för sista vilan.

Det enda namn jag hittat och kan koppla till Greger Blix familj, är att begravningen av Greger i september år 1679 bekostades av hans svåger Hindrich Lijlo. Observera att ordet svåger hade en vidare innebörd än idag och kunde innebära till exempel måg eller hustruns kusin. På något vis tillhörde iallafall Hindrich till Gregers "ingifta familj".

Jag har även sett att Greger Blix år 1677 var indragen i en rättsprocess med en Elisabet Nilsdotter (https://sok.stadsarkivet.stockholm.se/Bildvisning/Default.aspx?app=civilakter-1660-1730&indexvarde1=B#bild1448).

---

Senare tillägg:
Christer Kalin har tipsat mig om en artikel i Släkt och Hävd 1985 häfte 2, "Om släkten Lilo under 16- och 1700-talet" av Björn Rosendal. Där står det en hel del om Greger Blix hustrus familj. Hustrun ska ha hetat Anna Henriksdotter och Greger var hennes förste make av tre. De två följande makarna var garvare.

Svågern Henrik Lilo, som betalade för Gregers begravning, ägde värdshuset Hamburg på Götgatan i Stockholm.

Tyvärr innehåller inte denna artikel något som egentligen kastar ljus över senkel- eller snörmakaren Greger Blix bakgrund, så han får stanna bland de mystiska Lös-Blixarna ett tag till.

Bilden är från artikeln i fråga.