NULL Skriv ut sidan - SV: Tattarkung??

Anbytarforum

Titel: SV: Tattarkung??
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-02-16, 11:50
Hejsan Niels (och andra intresserade läsare)!  :D

Ja tack, vi får hoppas att sabel-snickaren hittas! Det är också en, för mig, konstig kombination med orden "sabel" (som väl var gjorda av metall?) och "snickare" (som väl arbetar, och arbetade, med trä?). Idag kan man i och för sig använda sig av uttrycket "snickra ihop" även om sådant som inte har med materialet trä att göra. Som möjlig "sabel-snickare-kanditat" kanske snickare mäster Mårten Smit kan vara. Smit, om det nu står så, kommer troligen av engelskans Smith, som ju betyder smed. Mårten kan alltså ha haft en (nära) ana, som var smed och därför arbetade med sablar.

Niels, har ordet "etnicitet" på danska ungefär betydelsen "arvsmassans likhet"? På svenska betyder etnicitet (kopierat från svenska Nationalencyklopedins beskrivning av ordet) "identifikation med och känsla av tillhörighet till en etnisk grupp". Med den beskrivningen av ordet "etnicitet" är min tolkning att vilken person som helst kan ha en inuitisk etnicitet, oberoende av huruvida personens arvsmassa liknar, eller inte liknar, den som finns bland personer som lever på Grönland. På samma vis tolkar jag det som möjligt att en person, vars arvsmassa liknar den som finns bland personer som lever på Grönland, inte nödvändigtvis har en inuitisk etnicitet (om personen tex är född, uppvuxen och lever i, låt oss säga, Mexico). Frågan är nog helt enkelt vad man menar med ordet "etnicitet"!  :)

Informationen om "stodderkonger" var en intressant tolkningsvariant av ordet "tattarkung". Jag har funderat över många olika tolkningar, men inte den som beskrivs om "stodderkonger". Med den varianten kanske man kan fundera över vilken typ av kontrollör Johan Rotman var. ...eller rör det sig om två olika personer; den ene med patronymikonet Nilsson och den andra med Niclasson?! Ibland (läs: ofta!) blir man mer och mer förvirrad ju mer information man hittar.  ;D Hur som helst... har jag funderat över möjligheten att begreppet tattarkungen kan: 1) ha varit benämningen på en gård där lösdrivare, eller personer med koppling till lösdrivare, "höll till", eller 2) en person som lät personer, med koppling till lösdrivare, logera i sin gård. Barnet Olofs mamma, Elena, fick ju ligga i barnsäng i Tattarkungens gård. Detta kan kanske tolkas som att (personen) Tattarkungen lät Elena, som hade fått barn med en lösdrivare, föda sitt barn i sin gård. Det finns säkert många andra tolkningar av benämningen tattarkungen, och det skulle vara kul att få ta del av dem!

Vänliga hälnsningar,
Jan