NULL Skriv ut sidan - SV: Tattarkung??

Anbytarforum

Titel: SV: Tattarkung??
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-02-15, 12:20
Tack för den positiva responsen Niels!

Ja, man kan undra över dina frågor. Att tillhöra en etnisk grupp tror jag är något som var och en bestämmer över själv, så en tredje möjlig orsak till att någon blev kallad tattarkung är att andra kallade personen så.

Igår blev jag väldigt glad när jag hittade "Holms tomtbok" med detaljerade beskrivningar, färdigställda 1679, av samtliga kvarter i Maria Magdalena församling i Stockholm. Referensen bör vara (jag kopierar och klistrar in): Skanning av Holms tomtbok, SE/SSA/0071/01 Stockholms stadsingenjörskontor, Stadsingenjörskontoret 1636-1954, serie D 1 a Tomtböcker, volym D 1 a:10 (NS 18) ”Södra förstadens västra del och S:ta Maria församling”.

Länk till sida där den kan laddas ner (se "Öppna"):
https://sok.stadsarkivet.stockholm.se/?template=view_post&id=654

I tomtboken hittade jag Santa Maria kyrkogata, men tyvärr bodde där hela tre stycken snickare (jämför "sabel[-]snickare" i mitt förra inlägg, se också bifogad bild).  ::) Vem av dem som var sabel-snickare kanske framgår i någon notis i kyrkoarkivets volymer från den här tiden. Ett annat resonemang är följande.

Kyrkogatan var en tvärgata till "Återvändsgränden", som gick utefter Maria Magdalena kyrkogård och där bodde kyrkoherden. Man kan kanske gissa att texten "här strax neder på Kyrkogatan" skrevs/dikterades av en person, som (vanligtvis) befann sig vid Maria Magdalena kyrka. Med den tolkningen bör Tattarkungens gård/Tattarkungsgården ha legat nära kyrkogården och i sådant fall kan den tomma tomten/gården i den bifogade bilden kanske vara en god kandidat på var gården låg, men tyvärr får vi i sådant fall inte mer upplysning om vem som kan ha varit Tattarkungen, om det nu var en speciell person man avsåg.

Vänliga hälsningar,
Jan