NULL Skriv ut sidan - SV: Tattarkung??

Anbytarforum

Titel: SV: Tattarkung??
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-02-14, 10:58
Den geografiska placeringen av Tattarkungens gård framkommer av en dopnotis på sida 364 i Maria Magdalena församlings kyrkoarkiv volym CIa:1. Där står, om jag har läst rätt, att mamman till barnet låg i barnsäng i "Tattarkungens gårdh, her straxt [eller möjligen "straxst"] neder på Kyrkchiogatan, på samma sijdan som sabel[-]snickare bor". Pappan till barnet var lösdrivare och eftersom han också antecknas ha varit horkarl, misstänker jag att han var gift, med annan person än mamman till barnet, då dopnotisen skrevs. Är det en slump att han var lösdrivare och hon låg i barnsäng i Tattarkungens gård, eller kan det ha funnits en koppling? Eftersom barnet fick namnet Oloff och dess pappa hette Olofsson (dvs barnet fick sin farfars namn) är jag nästan frestad att gissa att det var barnets pappa, lösdrivare Erich Olofsson, som kallades Tattarkungen.

På bifogad bild visas resultat av sökning efter namnet "Kyrkogata" på karta från 1645, men jag har inte förstått mer exakt vilken gata det gäller. Markeringen "3" till vänster på den bifogade bilden ligger nära Maria Magdalena kyrka och markeringen "11" ligger nära Katarina kyrka. Dopnotisen är daterad 28/7 1674 och här är länk till den:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055194_00195#?c=&m=&s=&cv=194&xywh=142%2C-74%2C4370%2C2066

Det skulle vara kul att få reda på var Kyrkogatan låg och var sabelsnickaren bodde.

Vänliga hälsningar,
Jan