NULL Skriv ut sidan - SV: Oscara

Anbytarforum

Titel: SV: Oscara
Skrivet av: Anders Hultgren skrivet 2023-02-11, 09:37
Oak Island fortsätter att sätta igång mina tankar. För den som följt seriens alla tio säsonger kan det upplevas som att man närmar sig ett genombrott. Uppenbarligen finns det antal grävda tunnlar ca 30 meter under jord, frågan är vem som grävt tunnlar som tycks kunna dateras innan upptäckten 1795. Man talar om deponenterna som skulle ha gömt en mycket stor och viktig skatt här, sedan finns det tunnlar grävda under olika skattsökarprojekt.
Skatten tycks ha engagerat engelsmän och fransmän i mitten av 1700-talet. Så långt är inget konstigare än vilken piratskatt som helst. Men det är inte huvudspåret utan nu gäller det att finns en skatt som tempelriddare gömt under medeltiden, långt före Columbus upptäckt av Amerika.
Jag har varit väldigt skeptisk till den teorin, det är jag inte längre utan köper den uppfattningen rakt av, däremot tror jag inte skatten är kvar. Jag tror fransmännen lyckades forsla över den till Europa för att deponera den igen på Oak Island som ligger i vårt närområde och är som tidigare sagt väl skyddad.
Så fanns kunskapen om Amerika under medeltiden. Så jag bjuder på några länkar.
Senaste Vetenskapens värld handlar om bronsåldersfyndet i Alingsås där man tycker sig finns bevis för att goa gubbar från västkusten tog sig ner till Spanien för att köpa tenn, där finns hällristningar som tyder på detta.
Under samma period gjorde Hanno sjöfararen sin expedition där man upptäckte Kanarieöarna och kom långt ner längs Västafrikas kust.
På Azorerna mitt ut i Atlanten har man hittat romerska mynt och öarna var kända av araberna redan på 1000-talet. Från Azorerna är det inte så orimligt långt till Oak Island i Kanada.
Bifogar en länk om den mytomspunne walesiske prinsen Madocs resa till Amerika.
Rekommenderar att googla lite om den danska Bundsöhunden som också tycks ha tagit sig levande fram till Inkariket innan Columbus.
Det jag funderar över nu är om det har funnits andra metoder att navigera under bronsåldern, metoder som innefattar intelligenta havsdäggdjur eller en närbesläktad människoart som finns beskriven i sagor och sägner. Vår nära relation till delfiner är urgammal, vi kan få till att göra fantastiska konster, så varför skulle man inte kunna få dem att hjälpa till att navigera. Varför kom jag på dessa absurditeter. Jag gick in på Googlemaps för att titta på Azorerna och upptäcke att man kan se en underjordisk bergsformation från Azorerna tlll Sydamerika. Det är enkelt att följa om man kan se under vattnet ( det är där de nyfikna delfinerna kommer med i bilden).
Det finns också en lång spricka på havsbotten mellan Island och Azorerna. Med lite fantasi kan man också följa bergsformation från Azorerna till Oak Island.
Så nu har min Adhd-aktiva hjärna varit igång sedan innan soluppgången. Vad har det med mitt ambitiösa skrivprojekt att göra? Problemet är att den Artificiella intelligensen inte har samma diagnos som jag och levererar inte det jag vill…ännu.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hanno_Sjöfararen
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Madoc
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Azorerna