NULL Skriv ut sidan - SV: Trång

Anbytarforum

Titel: SV: Trång
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2023-02-10, 14:19
Hej Leif - jag var nog otydlig. Det jag menar är att det i den här rätt omfattande släktutredningen inte nämns att Trång-namnet förändrats till Traung. Idén inom släkten att man har vallonursprung, har jag funnit i äldre släktpapper:

"Familjen Touffer kom 1608 till Kroppskärr i Värmland samtidigt som en familj de la Tuamge (enligt sid 243 i Karl Kihlboms 500-sidiga bok ”Vallonerna” från 1958) och NN åberopar de la Tuange.XX kommentar: Men på sid 335 nämner Kihlbom en familj ”Troeng, Tröeng, Troin , Trö&ng, Troin (försvenskat Trång)" och i en bok av Erik ( 1968/ "Vallonernas Namn" finns på sid 249 en familj Touron med antagen försvens iny Tåtving Trångh och Traung.
1966 finns enligt Appelgren: Troeng, Trourin, 'l r g, Traung, -roiäng, Tångring, Tongnng, Turén, Thourén m fl. Appglgren föreslog en genealogisk för att kunna härleda, varifrån namnen kommer. Franskt uttal: Torång
NN säger också i en av sina släkttavlor: 'Familjen kommer från en plats med samma namn i provinsen Liege i Belgien "

Att hitta den tidige Sven Johansson Trång, född enligt åldersuppgift 1661, död 1722-04-23 i Örebro, Örebro Nicoali. klensmedsmästare i Örebro, Örebro Nicolai. Kan därför vara viktigt - speciellt när han redan när han gifter sig 1694 benämns klensmedsgesällen Sven Johansson Trång född här i staden. (Han finns 1695 som gesäll Sven Johansson hos Jakob Persson (Trång) och samma år benämns han låssmed). Vad jag kunnat förstå var klensmed inte något vanligt yrke hos valloner.