NULL Skriv ut sidan - SV: Lampa

Anbytarforum

Titel: SV: Lampa
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-02-10, 13:08
Hej igen!

Jag glömde skriva något i mitt förra inlägg, men först en kommentar om det ändrade födelseåret (vilket inte är så ovanligt i släktforskarsammanhang enligt min erfarenhet). När flyttade Carl Petter Hudding Lampa till kvarteret Blåmannen? Kan det vara så att han först blev inskriven där med fel födelseår och att det sedan ändrades till det rätta?

Det jag glömde skriva var (jag gör det lätt för mig och klistrar in mina anteckningar):

Den 21/5 1673 vigdes handelsman Olof Hansson Gråå och jungfru Elisabet Johansdotter Skik (Schick). Jämför bryggare Claes Lampas hustru, som hade släktnamnet Skik (Schick). Den 2/11 1673 vigdes köp- och handelsman Jacob Jöransson och jungfru Catharina Olofsdotter Gråå.

Båda vigslarna i Maria Magdalena församling i Stockholm (CIa:1). Länk till vigselnotisen den 2/11 1673:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055194_00122#?c=&m=&s=&cv=121&xywh=3229%2C712%2C2847%2C1327

Min misstanke är att Catharina Olofsdotter Gråå var dotter till handelsman Olof Hansson Gråå. Men nu börjar vi kanske komma ifrån ämnet Lampa...

Vänliga hälsningar,
Jan