NULL Skriv ut sidan - SV: Nils Weste och Nils Weste

Anbytarforum

Titel: SV: Nils Weste och Nils Weste
Skrivet av: Lars Anteskog skrivet 2023-02-10, 09:12
Alltid lika intressant och nyttigt att läsa dina inlägg i forumet.

Vad gäller släktforskning är jag en nybörjare sedan tre år. Något har jag dock lärt mig, Centrala Soldatregistret uppgifter om soldater i Jämtländska regementen är behäftade med en inte oväsentlig mängd fel. Jag kommunicerade detta som väldigt grön till Centrala Soldatregister och fick svaret att importen till registret gick fel. Sedan hittade jag ett Exceldokumentet hos Riksarkivet redovisande "Jämtländska fältjägare 1645–1901” (https://riksarkivet.se/psidata/jamtlandska-faltjagare). Tidigt hittade jag uppgifter som jag bedömde som inkorrekta. Efter en analys så kontaktade jag Riksarkivet och frågade om de kunde sätta mig i kontakt med upphovspersonen/-erna då jag inbillade mig att jag i någon mån kunde vara till hjälp att justera/komplettera poster i dokumentet. Jag blev hänvisad till Centrala Soldatregistret som i ett telefonsamtal sommaren 2022 berättade att Exceldokumentet var okänt för dem. Jag upprepade mitt erbjudande om ett mindre bidrag men har till dags dato inte fått någon respons. Av de 43141 posterna i dokumentet knyter jag idag 498 till min släktväv. Med mina erfarenheter upplever jag nytta med registret men har funderingar om uppgifter av varierande sort för 275 av de 498.

För stunden tänker jag inte fördjupa mig i Nils Weste den äldre då hans son, min hypotes, dör i Rätan utan att producera några ättlingar bortom sina tre barn. Jag förstår om du inte heller har ett intresse av den äldre men eventuella läsare av detta inlägg längre fram i tiden kanske kan ha ett intresse av att gräva vidare. Två tankar:

1. Ås stad skulle kunna vara Västerås. Vad säger ditt soldatregister om en senare Weste, Mathias gift med en kvinna från Västerås? Jag vet, samma soldatnamn är ingen garanti för ett släktskap.

2. Kan Nils ha gift sig med Kristina Elisabet Busch söder ut i Sverige? Kristinas far Mattias är en ingenjör i militärens tjänst och kan ha haft uppdrag på Skånes västkust samtidigt som Nils Weste på samma plats vid samma tidpunkt var där i tullangelägenheter. Vigsel i Össjö 1730-10-08 se Össjö kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/LLA/13513/C I/1 (1689-1767), bildid: C0063212_00099, sida 89. Deras första barn döps till Mattias 1731 och dör samma år. Barn nummer två Klas Adolph föds i Össjö (L) 1733-03-16 och det finns ett gossebarn med samma namn som avlider i Berg (Z) 1734-11-28. Det är inte jag som initialt hittat uppgifterna i denna punkt 2 det har en släktforskande Anders S gjort. Han kontaktade mig efter att ha funnit Nils Weste i DISBYT.

Med hopp om respons hälsar
/Lars