NULL Skriv ut sidan - SV: Nils Weste och Nils Weste

Anbytarforum

Titel: SV: Nils Weste och Nils Weste
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2023-02-09, 20:23
Centrala soldatregistret är ju digitalt och därmed borde kompletteringar, rättelser m.m. utan olägenhet kunna ges utrymme för åtföljande källhänvisningar. Då skulle varje forskare själv ges möjlighet avgöra om ändringen verkligen är relevant. Eftersom jag redan på 1980-talet skapade ett eget soldatregister för Jämtland, vet jag att något farsnamn/patronymikon aldrig är infört för soldaten Nils Weste i mönsterrrullorna. Den som har gjort ändringen ”Hinricsson” (vilket registrets skapare p.g.a. en högst förvånande okunnighet rubricerat som ”släktnamn”) har utan tvivel hämtat uppgiften i Axel Grindes (1897-1994)  bok: Släkter i Rätan 1695-1900 (Östersund 1977). Denne skriver där om Nils Weste: ”son t. furir Krus Kvarnsjö.” (a.a. sid. 254). Som framgår ovan, väl belagt, är detta fel.
I Magdalenas innehållsrika nekrolog adresseras fadern: ”Tullnären eller Inspectorn Nils Wäste i Ås Stad ..”. (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0005070_00054#?c=&m=&s=&cv=53&xywh=2665%2C-362%2C3323%2C2811) Även om jag inte begriper vad detta ortnamn avser, innebär det att denne och hans familj måste ha flyttat från Jämtland och att sonen sannolikt inte var född i nämnda landskap. I Magdalenas födelsenotis namnges fadern ”Niclas Weste”.  I ett privat kortregister (RA) påträffas en ”Weste, Nicolaus, E.o. Lanttullsbesökare i Sth. 9/8 1736. ..”, som förefaller vara av högsta intresse. Jag kan bara beklaga att detta register inte tycks vara digitaliserat av RA och är därmed tvingad att endast kunna hänvisa källan till AD: v914533.b12250