NULL Skriv ut sidan - SV: Werme / Wärme / Värme / Warme

Anbytarforum

Titel: SV: Werme / Wärme / Värme / Warme
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-02-08, 13:40
Hej,

Den 16/7 1671 vigdes i Maria Magdalena församling klensmed mäster Oloff Jöransson Werre, som var boende i S:t Jacobs församling (i Stockholm), och Johan Meijers änka Helena Nilsdotter (CIa:1 sida 204).

Länk till vigselnotisen:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055194_00114#?c=&m=&s=&cv=113&xywh=303%2C2108%2C3035%2C1435

Jag valde att skriva under detta diskussionsämne, istället för att starta ett nytt "Verre/Werre" (som väl låter ganska franskt?) eftersom det italienska ordet verme (som betyder mask, djuret alltså) översätts till "ver" på franska med Google translate. Det franska ordet "verre" översätts till glas på svenska (dricksglas alltså  ::) ), men för mig som inte kan franska låter uttalet av "ver" och "verre" väldigt lika (läs: identiskt!).  Jag förstår dock att släktnamnet Werme (också) kan ha något att göra med Värmland. I Sällskapet Vallonättlingars släktlista (nedladdad 2020) står om släktnamnet Verme (nr 536) "En smedsläkt från Värmland. Har inte kunnat kopplas till valloninvandringen".

Dess werre  ;) låter vare sig Olof eller Göran särskilt franskt i mina öron. Kanske Göran kan komma av Georges, Gérald och/eller Gérard?

Vänliga hälsningar,
Jan Johansson