NULL Skriv ut sidan - SV: Sundsvall

Anbytarforum

Titel: SV: Sundsvall
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-02-08, 09:38
Tackar Per för hjälpen!!

Du har helt rätt i det där med att tredje dottern brukade få mammans förnamn och att paret bara fick två döttrar under perioden de bodde vid Galtströms bruk. Det tänkte jag inte på! Ibland blir man för ivrig.  :D

Anledningen till min fråga är att jag har en sk DNA-träff (DNA match om man föredrar en engelsk version) och jag tycker allt tyder på att våra närmaste gemensamma anor bör ha varit någon smed och/eller dess hustru, förslagsvis med släktnamnet Le Brun inblandat, vid Älvkarleö bruk (på min sida - där bla Le Brun vid Älvkarleö redan har bekräftats med både DNA- och traditionell släktforskning) respektive vid Galtströms bruk (på min DNA-träffs sida). Därför skulle det vara roligt att hitta; dels tabell 17 Pierre le Bruns ursprung (föräldrar/syskon) och dels om han hade fler barn än de födda vid Galtströms bruk (och som förslagsvis blev kvar "däruppe i norr"  ;D ).

Det som är extra kul med den här DNA-träffen är att hen och jag delar mer arvsmassa med varandra än vad hen och min mamma gör. Det bör betyda att DNA-träffen och jag har gemensamma anor både på min pappas sida och på min mammas sida. På min pappas sida har jag redan hittat möjliga gemensamma anor med valloner och Galtströms bruk inblandade så nu är det bara att fortsätta letandet på min mammas sida - vilket jag misstänker blir en omöjlig uppgift.  ;D

Tack igen för hjälpen!
Vänliga hälsningar,
Jan