NULL Skriv ut sidan - SV: Sundsvall

Anbytarforum

Titel: SV: Sundsvall
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-02-07, 10:18
Kan man tänka sig!!

Det är verkligen roligt när det så lätt går att spåra personer, som levde på 1600-talet, tack vare Anbytarforum och dess sympatiska medlemmar!  ...och tack vare informationsrika dokument förstås!  :)

Jag passar på att ställa en annan fråga angående Sundsvall och områden däromkring.
I Kjell Lindbloms bok Nordisk Vallongenealogi finns Pierre le Brun gm Sigrid Persdotter (tabell 17 om släkten Le Brun). Det står att de fanns vid Galtströms bruk 1681-1697 och att de sedan blev registrerade i Filand (1699/1700). Under åren vid Galtströms bruk döptes deras åtta barn, men inget barn hade namnet Sigrid. Kan paret möjligen ha haft en dotter Sigrid, som var född före 1681, dvs innan flytten till Galtströms bruk? Min fråga är kort och gott: har någon antecknat namnet Sigrid Persdotter, eller rent utav Sigrid (Le) Brun, alternativt något annat förnamn med släktnamnet (Le) Brun, vid sina sökningar i områden runt och i Sundsvall omkring år 1700?

Vänliga hälsningar,
Jan

PS: Jag lägger till släktnamnet Clement till min fråga om en eventuell Sigrid i området runt och i Sundsvall omkring år 1700.
Sigrid Clement alltså!